Bioxxide Ballasterwaterbehandelingsinstallatie
Het project ontwikkelt een compact ballastwaterbehandelingssysteem (Bioxxide) met een natuurlijk biocide om de introductie van invasieve mariene soorten te voorkomen en een efficiënt logistiek proces te implementeren.
Projectdetails
Inleiding
Van meer dan 90% van de wereldwijde handelsstromen vindt het transport van goederen plaats via zee. Hiervoor worden zeeschepen ingezet die ballastwater gebruiken om de diepgang, stabiliteit, voortstuwing, manoeuvreerbaarheid en sterkte van het schip te verbeteren. Het ballastwater wordt in havens, rivieren en op open zee in ballasttanks geladen en elders op de wereld in een haven weer gelost. Jaarlijks wordt hierdoor zo’n 10 miljard ton ballastwater door de zeeschepen verplaatst over de wereld. Dit zorgt voor de verspreiding van uitheemse (invasieve) waterorganismen die in een andere ecologische zone geen natuurlijke vijanden hebben.
Probleemstelling
Volgens de Nature Conservancy is de scheepvaart hiermee de grootste oorzaak van de introductie van invasieve soorten in zee wereldwijd. Met de toename van de scheepsgrootte, het aantal schepen en de hogere snelheid, kortom met de intensivering van het scheepvaartverkeer, is dit een ernstig probleem geworden. De introductie van schadelijke uitheemse organismen moet worden voorkomen. In het verleden heeft de introductie van uitheemse soorten grote (ook economische) impact op introductiegebieden gehad. De kans op introductie van invasieve exoten is groot doordat:
- Jaarlijks wordt tussen de 3 en 4 duizend miljoen ton onbehandeld ballastwater in havens en kustgebieden geloosd.
- Dagelijks worden meer dan 10 duizend mariene soorten getransporteerd en geïntroduceerd in een uitheemse omgeving.
Ontwikkeling Bioxxide
Bestaande op de markt verkrijgbare ballastwaterbehandelingssystemen maken gebruik van UV, elektrolyse (chloorbehandeling) en filtratie. Bioxxide is niet gebaseerd op deze technieken, maar maakt gebruik van een natuurlijk biocide.
Doelstellingen
De doelstelling van dit project is het ontwikkelen van een ballastwaterbehandelingssysteem (Bioxxide), gebaseerd op het gebruik van natuurlijk biocide. Het systeem is compact, eenvoudig te installeren, makkelijk te bedienen en goedkoop in aanschaf.
De tweede doelstelling van dit project is de ontwikkeling van een nieuw logistiek proces in de scheepvaart, waarbij automatisch een signaal uitgaat voor de levering van een nieuwe biocidecontainer in de eerstvolgende haven, voordat de biocideoplossing op is.
Technische Uitdaging
De technische uitdaging in dit project is om een ballastwaterbehandelingssysteem te ontwikkelen met een minimale voetafdruk op het schip, zowel in energiegebruik als ruimtegebruik.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 264.040 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TSOL Projects B.V.penvoerder
- Hookshire B.V.
- TPU Services B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Zuiveringssysteem voor toiletwater van pleziervaartuigenDeze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een natuurlijk microbieel zuiveringssysteem voor afvalwater in de pleziervaart, gericht op milieuvriendelijke lozing en het voldoen aan regelgeving. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Zwart water zuiveringsinstallatie pleziervaartDit project onderzoekt de haalbaarheid van een elektro-coagulatie zuiveringsinstallatie voor pleziervaartuigen, ter vervanging van verboden directe lozing volgens EU-regels. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Zuiveringssysteem voor toiletwater van pleziervaartuigen
Deze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een natuurlijk microbieel zuiveringssysteem voor afvalwater in de pleziervaart, gericht op milieuvriendelijke lozing en het voldoen aan regelgeving.
Zwart water zuiveringsinstallatie pleziervaart
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een elektro-coagulatie zuiveringsinstallatie voor pleziervaartuigen, ter vervanging van verboden directe lozing volgens EU-regels.