Bioxxide Ballasterwaterbehandelingsinstallatie

Het project ontwikkelt een compact ballastwaterbehandelingssysteem (Bioxxide) met een natuurlijk biocide om de introductie van invasieve mariene soorten te voorkomen en een efficiënt logistiek proces te implementeren.

Subsidie
€ 264.040
2019

Projectdetails

Inleiding

Van meer dan 90% van de wereldwijde handelsstromen vindt het transport van goederen plaats via zee. Hiervoor worden zeeschepen ingezet die ballastwater gebruiken om de diepgang, stabiliteit, voortstuwing, manoeuvreerbaarheid en sterkte van het schip te verbeteren. Het ballastwater wordt in havens, rivieren en op open zee in ballasttanks geladen en elders op de wereld in een haven weer gelost. Jaarlijks wordt hierdoor zo’n 10 miljard ton ballastwater door de zeeschepen verplaatst over de wereld. Dit zorgt voor de verspreiding van uitheemse (invasieve) waterorganismen die in een andere ecologische zone geen natuurlijke vijanden hebben.

Probleemstelling

Volgens de Nature Conservancy is de scheepvaart hiermee de grootste oorzaak van de introductie van invasieve soorten in zee wereldwijd. Met de toename van de scheepsgrootte, het aantal schepen en de hogere snelheid, kortom met de intensivering van het scheepvaartverkeer, is dit een ernstig probleem geworden. De introductie van schadelijke uitheemse organismen moet worden voorkomen. In het verleden heeft de introductie van uitheemse soorten grote (ook economische) impact op introductiegebieden gehad. De kans op introductie van invasieve exoten is groot doordat:

  • Jaarlijks wordt tussen de 3 en 4 duizend miljoen ton onbehandeld ballastwater in havens en kustgebieden geloosd.
  • Dagelijks worden meer dan 10 duizend mariene soorten getransporteerd en geïntroduceerd in een uitheemse omgeving.

Ontwikkeling Bioxxide

Bestaande op de markt verkrijgbare ballastwaterbehandelingssystemen maken gebruik van UV, elektrolyse (chloorbehandeling) en filtratie. Bioxxide is niet gebaseerd op deze technieken, maar maakt gebruik van een natuurlijk biocide.

Doelstellingen

De doelstelling van dit project is het ontwikkelen van een ballastwaterbehandelingssysteem (Bioxxide), gebaseerd op het gebruik van natuurlijk biocide. Het systeem is compact, eenvoudig te installeren, makkelijk te bedienen en goedkoop in aanschaf.

De tweede doelstelling van dit project is de ontwikkeling van een nieuw logistiek proces in de scheepvaart, waarbij automatisch een signaal uitgaat voor de levering van een nieuwe biocidecontainer in de eerstvolgende haven, voordat de biocideoplossing op is.

Technische Uitdaging

De technische uitdaging in dit project is om een ballastwaterbehandelingssysteem te ontwikkelen met een minimale voetafdruk op het schip, zowel in energiegebruik als ruimtegebruik.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 264.040

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2019

Partners & Locaties

Projectpartners

  • TSOL Projects B.V.penvoerder
  • Hookshire B.V.
  • TPU Services B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Zuiveringssysteem voor toiletwater van pleziervaartuigen

Deze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een natuurlijk microbieel zuiveringssysteem voor afvalwater in de pleziervaart, gericht op milieuvriendelijke lozing en het voldoen aan regelgeving.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Zwart water zuiveringsinstallatie pleziervaart

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een elektro-coagulatie zuiveringsinstallatie voor pleziervaartuigen, ter vervanging van verboden directe lozing volgens EU-regels.

€ 20.000