Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een in het fietswiel geïntegreerd systeem voor het dynamisch reguleren van bandenspanning tijdens ritten, ter verbetering van prestaties en veiligheid voor fietsers.
Projectdetails
Inleiding
Een wielrenner ervaart tijdens zijn rit onder andere rolweerstand, welke mede wordt bepaald door de bandenspanning. Ook zorgt de juiste bandenspanning voor verbeterde grip op de weg. Afhankelijk van het wegdek, weersomstandigheden en de soort fietsband kiezen wielrenners daarom voor een andere optimale bandenspanning. Hoewel deze behoefte door bijvoorbeeld plotselinge regen of verschil in ondergrond kan verschillen, wordt deze bandenspanning aan het begin van de rit gecontroleerd en afgesteld. Door een verkeerd gekozen bandenspanning hebben menig renners hun overwinning aan hun neus voorbij zien gaan.
Doel van het project
Het doel van dit project is het onderzoeken van de economische en technische haalbaarheid van het ontwikkelen van een in het fietswiel ingebouwd systeem voor het variëren/reguleren van de bandenspanning gedurende de fietsrit. Dit systeem wordt gekenmerkt als een plug&play-systeem, aangezien de gebruiker deze zelfstandig als add-on op bestaande fietsen en fietswielen dient te kunnen monteren.
Huidige systemen
Er zijn verschillende systemen welke de bandenspanning van een fiets kunnen aanpassen. Echter zijn deze systemen niet in staat om de spanning ook tijdens de fietsrit te reguleren, enkel bij stilstand. Sinds kort zijn twee systemen in ontwikkeling welke dit wel kunnen. Beide systemen zijn echter relatief zwaar en richten zich enkel op toepassing in de mountainbikesport, waar de drukverschillen kleiner zijn.
Marktbenadering
Scope Cycling, expert op het gebied van de ontwikkeling van innovatieve fietsonderdelen, beoogt dit systeem na positieve haalbaarheid en succesvolle ontwikkeling te vermarkten binnen de markt van professioneel fietsers en amateur sportfietsers. De huidige trends in de fietsmarkt laten zien dat consumenten bereid zijn een realistische meerprijs te willen betalen voor goede en bruikbare toevoegingen aan hun fiets. Voor deze markten heeft het systeem de volgende voordelen:
- Snelheid en controle: Door tijdens de rit de bandenspanning te kunnen optimaliseren kan zowel tijdswinst worden behaald door het verminderen van de rolweerstand, als meer controle worden behaald tijdens het fietsen over verschillende ondergronden.
- Veiligheid: Door de bandenspanning te optimaliseren kan de remweg worden verkort, waardoor de kans groter is dat fietsers ook op hoge snelheid tijdig kunnen stoppen voor onverwachte obstakels. Ook is dit systeem ontworpen om ‘snakebite’ klapbanden tegen te gaan.
Verkoop en impact
Dit product zal worden vermarkt in Europa en Azië door het bestaande netwerk van Scope Cycling. Naast rendement uit de verkoop van het systeem verwacht Scope dat dit systeem ook een boost zal veroorzaken in de verkoop van hun andere producten, doordat zij nog meer dan nu bekend komen te staan als zeer innovatieve marktpartij.
Locatie en werkgelegenheid
Het project zal worden uitgevoerd op de locatie van Scope Cycling in Eindhoven. De activiteiten zullen verder Zuid-Nederland ten goede komen, aangezien deze innovatie additionele werkgelegenheid zal creëren bij de ontwikkelbedrijven en lokale productiepartners. Dit project heeft betrekking op de topsector HTSM & ICT onder het thema 4e ‘Embedded Systems’ en sluit aan bij het internationale topcluster Hightech Systemen & Materialen uit de RIS 3.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KuBus Corporate BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie: Circulaire GeurkaarsRUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDENHet project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor palletsPMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie: Circulaire Geurkaars
RUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen.
WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDEN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen.
Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor pallets
PMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemDit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek. | MIT R&D Samenwerking | € 185.745 | 2020 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | MIT R&D Samenwerking | € 185.745 | 2020 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Dit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek.
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.