WIND OP ZEE CRAWLER

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een rupsbanden-ROV om doorgangen te creëren in zandgolven, zodat onderzeese kabels veilig kunnen worden begraven voor windmolenparken op zee.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

In het mondiale mobiliteitssysteem is scheepvaart een van de belangrijkste vormen van goederenvervoer. In de aandrijving van schepen worden brandstoffen zoals diesel en stookolie gebruikt. Hiermee is scheepvaart ook één van de grootste emissiebronnen als het gaat om bijvoorbeeld CO2. Daarmee heeft het ook een zeer groot besparingspotentieel.

Duurzaamheidsinitiatieven

Veel van de huidige initiatieven en ontwikkelingen richten zich vooral op het verduurzamen van de brandstof door bijvoorbeeld te kijken naar andere vormen zoals:

  • Biobrandstoffen
  • Waterstof
  • Elektrificatie van schepen

Echter, het is minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker, om de vraag naar brandstoffen te minimaliseren.

Innovatie van Ship Motion Design B.V.

Ship Motion Design B.V. wil zich richten op de ontwikkeling van een nieuwe innovatie die de voortstuwing van het schip efficiënter maakt. Hiervoor wil Ship Motion Design een pre-swirl stator ontwikkelen. In de pre-swirl stator worden voor de schroef meerdere vleugelprofielen/statorbladen geïntegreerd.

Risico's en haalbaarheid

De ontwikkeling van de pre-swirl stator gaat alleen gepaard met verschillende technische en economische risico’s. Om inzage te krijgen in deze risico’s zullen voorafgaand aan de ontwikkeling, in dit project, een aantal essentiële haalbaarheidsvragen beantwoord moeten worden.

Kennis- en innovatieagenda's

De ontwikkeling van de pre-swirl stator sluit aan op de kennis- en innovatieagenda’s (KIAs) Energie en Duurzaamheid, en Sleuteltechnologieën.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Seatools B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

Optimalisatie Werkbaarheid Installatie Windturbines

Calypso en Mocean Forecast ontwikkelen een systeem voor hefeilanden dat op basis van golfvoorspellingen een go/no-go advies geeft voor veilige verplaatsingen naar windturbines op zee.

€ 106.960
MIT R&D Samenwerking

Autonome Offshore Inspectiedrone

Het project ontwikkelt een autonome drone voor het inspecteren van offshore windparken, wat kosten en CO2-uitstoot reduceert en bijdraagt aan kennis en werkgelegenheid in de sector.

€ 199.820
MIT R&D Samenwerking

Venturi Tidal Current Generator

Het project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines.

€ 139.008
MIT R&D Samenwerking

Innovatieve installatietechniek Windmolens en fundaties Offshore

Dit project streeft naar kostprijsreductie van offshore windmoleninstallaties door een innovatieve methode te ontwikkelen die windmolen en fundatie als één geheel plaatst, zonder hijsinstallaties.

€ 127.120