Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Openbare samenvatting van deze aanvraag. In Nederland gaat op jaarbasis ongeveer 100 PJ aan restwarmte tussen de 120°C en 180°C verloren, doordat dit geloosd wordt in het water of de lucht. Momenteel is er geen rendabele restwarmteterugwinningsinstallatie om deze restwarmte om te zetten in nuttige arbeid of elektriciteit, waardoor deze energie verloren gaat.

Projectomschrijving

In het licht van deze achtergrond gaan duurzame technologieontwikkelaar Synext B.V. en Machinefabriek Geurtsen B.V. de krachten bundelen om gezamenlijk een Waste Heat Energy Recovery Engine (WHERE) te ontwikkelen. De WHERE is een kleinschalige warmteterugwinningsinstallatie die maximaal rendement behaalt voor restwarmtestromen tussen de 100°C en 200°C.

Toepassingsmogelijkheden

Doordat de WHERE een relatief kleine installatie wordt, is deze te gebruiken op locaties met beperkt beschikbare ruimtes, zoals machinekamers in de scheepvaart.

Bijdrage aan ambities

Het project draagt bij aan de ambities van de Topsector ‘Chemie en Energie’. Dit project draagt bij aan de doelstellingen binnen de topsector Energie en sluit aan bij de clusters:

  • Hergebruik van restwarmte
  • Restwarmte naar Elektriciteit

Regionale innovatiestrategie

Het beoogde R&D-project sluit aan bij de hoofddoelstelling van de Regionale innovatiestrategie 3 Kansen voor West, namelijk het verbeteren van de economische concurrentiekracht van West-Nederland door verhoging van de investeringen in R&D en bevordering van innovatie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • NPS Dieselpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart

Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.

€ 109.830
MIT R&D Samenwerking

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460
MIT R&D Samenwerking

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875