Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen.
Projectdetails
Inleiding
Openbare samenvatting van deze aanvraag. In Nederland gaat op jaarbasis ongeveer 100 PJ aan restwarmte tussen de 120°C en 180°C verloren, doordat dit geloosd wordt in het water of de lucht. Momenteel is er geen rendabele restwarmteterugwinningsinstallatie om deze restwarmte om te zetten in nuttige arbeid of elektriciteit, waardoor deze energie verloren gaat.
Projectomschrijving
In het licht van deze achtergrond gaan duurzame technologieontwikkelaar Synext B.V. en Machinefabriek Geurtsen B.V. de krachten bundelen om gezamenlijk een Waste Heat Energy Recovery Engine (WHERE) te ontwikkelen. De WHERE is een kleinschalige warmteterugwinningsinstallatie die maximaal rendement behaalt voor restwarmtestromen tussen de 100°C en 200°C.
Toepassingsmogelijkheden
Doordat de WHERE een relatief kleine installatie wordt, is deze te gebruiken op locaties met beperkt beschikbare ruimtes, zoals machinekamers in de scheepvaart.
Bijdrage aan ambities
Het project draagt bij aan de ambities van de Topsector ‘Chemie en Energie’. Dit project draagt bij aan de doelstellingen binnen de topsector Energie en sluit aan bij de clusters:
- Hergebruik van restwarmte
- Restwarmte naar Elektriciteit
Regionale innovatiestrategie
Het beoogde R&D-project sluit aan bij de hoofddoelstelling van de Regionale innovatiestrategie 3 Kansen voor West, namelijk het verbeteren van de economische concurrentiekracht van West-Nederland door verhoging van de investeringen in R&D en bevordering van innovatie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- NPS Dieselpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaartOntwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype. | MIT R&D Samenwerking | € 109.830 | 2021 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | MIT R&D Samenwerking | € 194.460 | 2018 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | MIT R&D Samenwerking | € 126.875 | 2015 | Details |
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart
Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.