ScanGreen

ScanPlan onderzoekt de haalbaarheid van een AI-gebaseerde technologie voor het automatisch in kaart brengen van gebouwen, gericht op efficiënte verduurzaming en sloopplanning.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

ScanPlan is een bedrijf dat een nieuwe, innovatieve technologie ontwikkelt om gebouwen geautomatiseerd in kaart te brengen, zodat het gebouw kan worden ondergebracht in Bouwinformatie (BIM) modellen van architecten, aannemers of andere building engineers. Dit om plannen voor verbouwing, verduurzaming of circulaire sloop/demontage van het gebouw op een efficiënte en correcte wijze inzichtelijk en uitvoerbaar te maken voor alle stakeholders binnen een dergelijk traject.

Doel van de haalbaarheidsstudie

Binnen deze haalbaarheidsstudie gaat worden onderzocht of het technisch en economisch haalbaar is om een nieuwe, volledig geautomatiseerde en op AI gebaseerde end-to-end oplossing te ontwikkelen waarmee vanuit pointclouds 3D plattegronden van alle typen gebouwen kunnen worden gerealiseerd, teneinde (ver)bouw-, verduurzamings- en/of recyclingmogelijkheden in kaart te kunnen brengen.

Haalbaarheidsvragen

Om dat te onderzoeken gaat binnen deze studie in ieder geval een antwoord worden gezocht op de volgende haalbaarheidsvragen:

  1. Is het technisch haalbaar AI-modellen te ontwikkelen waarmee automatische classificatie van de pointclouds mogelijk is?
  2. Is het technisch haalbaar om (een) AI-model(len) te ontwikkelen die rommelige/vervuilde point clouds kan identificeren, interpreteren en “opruimen”?
  3. Is het technisch haalbaar om modules te ontwikkelen die kunnen faciliteren dat ook voor complexe gebouwen/structuren (bijvoorbeeld schuine of hellende objecten, objecten met structuren die erg variëren in grootte, deels afgesloten ruimtes) automatisch een 3D-model kan worden getekend?
  4. Is het technisch haalbaar om een methode te ontwikkelen die materiaalsoorten kan ontdekken/onderscheiden?
  5. Tot welke mate zijn de AI-modellen te generaliseren en hoeveel verschillende modellen/modules zijn er (dus) nodig voor de verschillende soorten data/doelgroepen?
  6. Is het mogelijk om het concept te ontwikkelen tegen een kostprijs die economisch rendabel is?
  7. Aan welke wet- en regelgeving moet worden voldaan?
  8. Zijn er geen belemmerende octrooien of patenten?
  9. Wat zijn de meest interessante doelgroepen/markten (primair en secundair)?
  10. Kunnen er geschikte samenwerkingspartners worden gevonden?
  11. Wat is een reële en rendabele verkoopprijs/verdienmodel?

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • ScanPlan B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsstudie: Circulaire Geurkaars

RUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor pallets

PMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

Heel Nederland in BIM 3D

Het project ontwikkelt een softwareoplossing die bestaande gebouwen in Nederland snel omzet naar 3D-modellen met BIM-integratie, om beheer en onderhoud te optimaliseren en faalkosten te reduceren.

€ 152.771