Mecaconnect

Mecaplay ontwikkelt een haalbaarheidsstudie voor cloud-gebaseerd muziekonderwijs, waarmee kinderen spelenderwijs muziek leren en samenwerken via low latency streaming en 5G-technologie.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Mecaplay heeft een maatschappelijke ambitie om de teloorgang van de muziekeducatie tegen te gaan door muziekeducatie toegankelijk te maken voor alle kinderen.

Projectdoel

Mecaplay is gespecialiseerd in het ontwikkelen van muziekeducatiegames en wil met het project Mecaconnect een haalbaarheidsstudie uitvoeren om de muzieklessen van het basis- en voortgezet onderwijs in zijn geheel naar de cloud te brengen.

Digitale Muziekeducatie

Kinderen kunnen door middel van low latency streaming technieken digitaal gezamenlijk muziekonderwijs volgen in de huiskamer of op school, tijdens of na schooltijd. De leerlingen leren spelenderwijs alle aspecten van muziek ontdekken en kunnen met minimale begeleiding van de muziekdocent zelf muziekensembles vormen.

Resultaten

Met als resultaat dat kinderen met plezier muziek maken, snel verantwoording nemen over taken en deze zelfstandig of in teamverband uitwerken.

Innovatie en Onderzoek

Het project brengt de Nederlandse muziekles in een lokale, multiplayer omgeving naar de cloud. Het project voert onderzoek uit naar de mogelijkheid om digitale oplossingen te integreren in de muziekeducatie, hetgeen op dit geavanceerde niveau nog nergens in de wereld gedaan wordt.

Technologie

Hierbij beoogt Mecaplay gebruik te maken van de nieuwe hoogwaardige en zeer snelle ICT-infrastructuur die nog volop in ontwikkeling is: 5G.

Impact

De activiteiten en de innovatie verbeteren de toepassingsmogelijkheden van de digitale technologieën door deze op geheel eigen wijze te introduceren in een nieuwe sector: muziekeducatie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Mecaplay B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

De Beweegmonitor

ConnectAndPlay onderzoekt de haalbaarheid van een app, de Beweegmonitor, die scholen inzicht geeft in bewegingsprestaties en gebruikers motiveert tot meer beweeggedrag.

€ 20.000
Mkb-innovati...

AugmentedMovement

Het project onderzoekt de ontwikkeling van een AR-tool die bewegend leren bevordert door gamification, gebaseerd op onderzoeksresultaten over de voordelen van bewegen tijdens lessen.

€ 6.841
Mkb-innovati...

Kickstart analytics en gamification

The Music Lab biedt beginnende artiesten een platform met transparante royalty's en gamification-tools om hun muziekcarrière te kickstarten door inzichten en promotie te optimaliseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Fysieke muziektool Maestro

Het project ontwikkelt de muziektool 'Maestro' om basisschoolleerlingen zelfstandig muziek te laten leren en vaardigheden te stimuleren, met een focus op een gepersonaliseerd leertraject.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Leermiddelen 2.0

Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

EIC Pathfinder

Musical Metaverse made in Europe: an innovation lab for musicians and audiences of the future.

This project aims to revolutionize music performance and experience in the Musical Metaverse through socio-cognitive insights, innovative technology, and new concert formats, enhancing collaboration and industry impact.

€ 3.000.000
Mkb-innovati...

Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs

Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.

€ 198.375
Mkb-innovati...

Chordify X Hiro

Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele app die muzikanten real-time feedback biedt, waardoor muziekeducatie toegankelijker en leuker wordt, met een potentieel van 500.000 gebruikers en 5 miljoen euro omzet.

€ 191.770
Mkb-innovati...

Scalable v-learning platform

Het project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart.

€ 319.648