Mecaconnect
Mecaplay ontwikkelt een haalbaarheidsstudie voor cloud-gebaseerd muziekonderwijs, waarmee kinderen spelenderwijs muziek leren en samenwerken via low latency streaming en 5G-technologie.
Projectdetails
Inleiding
Mecaplay heeft een maatschappelijke ambitie om de teloorgang van de muziekeducatie tegen te gaan door muziekeducatie toegankelijk te maken voor alle kinderen.
Projectdoel
Mecaplay is gespecialiseerd in het ontwikkelen van muziekeducatiegames en wil met het project Mecaconnect een haalbaarheidsstudie uitvoeren om de muzieklessen van het basis- en voortgezet onderwijs in zijn geheel naar de cloud te brengen.
Digitale Muziekeducatie
Kinderen kunnen door middel van low latency streaming technieken digitaal gezamenlijk muziekonderwijs volgen in de huiskamer of op school, tijdens of na schooltijd. De leerlingen leren spelenderwijs alle aspecten van muziek ontdekken en kunnen met minimale begeleiding van de muziekdocent zelf muziekensembles vormen.
Resultaten
Met als resultaat dat kinderen met plezier muziek maken, snel verantwoording nemen over taken en deze zelfstandig of in teamverband uitwerken.
Innovatie en Onderzoek
Het project brengt de Nederlandse muziekles in een lokale, multiplayer omgeving naar de cloud. Het project voert onderzoek uit naar de mogelijkheid om digitale oplossingen te integreren in de muziekeducatie, hetgeen op dit geavanceerde niveau nog nergens in de wereld gedaan wordt.
Technologie
Hierbij beoogt Mecaplay gebruik te maken van de nieuwe hoogwaardige en zeer snelle ICT-infrastructuur die nog volop in ontwikkeling is: 5G.
Impact
De activiteiten en de innovatie verbeteren de toepassingsmogelijkheden van de digitale technologieën door deze op geheel eigen wijze te introduceren in een nieuwe sector: muziekeducatie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mecaplay B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De BeweegmonitorConnectAndPlay onderzoekt de haalbaarheid van een app, de Beweegmonitor, die scholen inzicht geeft in bewegingsprestaties en gebruikers motiveert tot meer beweeggedrag. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
AugmentedMovementHet project onderzoekt de ontwikkeling van een AR-tool die bewegend leren bevordert door gamification, gebaseerd op onderzoeksresultaten over de voordelen van bewegen tijdens lessen. | Mkb-innovati... | € 6.841 | 2020 | Details |
Kickstart analytics en gamificationThe Music Lab biedt beginnende artiesten een platform met transparante royalty's en gamification-tools om hun muziekcarrière te kickstarten door inzichten en promotie te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Fysieke muziektool MaestroHet project ontwikkelt de muziektool 'Maestro' om basisschoolleerlingen zelfstandig muziek te laten leren en vaardigheden te stimuleren, met een focus op een gepersonaliseerd leertraject. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Leermiddelen 2.0Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
De Beweegmonitor
ConnectAndPlay onderzoekt de haalbaarheid van een app, de Beweegmonitor, die scholen inzicht geeft in bewegingsprestaties en gebruikers motiveert tot meer beweeggedrag.
AugmentedMovement
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een AR-tool die bewegend leren bevordert door gamification, gebaseerd op onderzoeksresultaten over de voordelen van bewegen tijdens lessen.
Kickstart analytics en gamification
The Music Lab biedt beginnende artiesten een platform met transparante royalty's en gamification-tools om hun muziekcarrière te kickstarten door inzichten en promotie te optimaliseren.
Fysieke muziektool Maestro
Het project ontwikkelt de muziektool 'Maestro' om basisschoolleerlingen zelfstandig muziek te laten leren en vaardigheden te stimuleren, met een focus op een gepersonaliseerd leertraject.
Leermiddelen 2.0
Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Musical Metaverse made in Europe: an innovation lab for musicians and audiences of the future.This project aims to revolutionize music performance and experience in the Musical Metaverse through socio-cognitive insights, innovative technology, and new concert formats, enhancing collaboration and industry impact. | EIC Pathfinder | € 3.000.000 | 2025 | Details |
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijsHet project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator. | Mkb-innovati... | € 198.375 | 2015 | Details |
Chordify X HiroHet project ontwikkelt een innovatieve mobiele app die muzikanten real-time feedback biedt, waardoor muziekeducatie toegankelijker en leuker wordt, met een potentieel van 500.000 gebruikers en 5 miljoen euro omzet. | Mkb-innovati... | € 191.770 | 2016 | Details |
Scalable v-learning platformHet project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart. | Mkb-innovati... | € 319.648 | 2022 | Details |
Musical Metaverse made in Europe: an innovation lab for musicians and audiences of the future.
This project aims to revolutionize music performance and experience in the Musical Metaverse through socio-cognitive insights, innovative technology, and new concert formats, enhancing collaboration and industry impact.
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs
Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.
Chordify X Hiro
Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele app die muzikanten real-time feedback biedt, waardoor muziekeducatie toegankelijker en leuker wordt, met een potentieel van 500.000 gebruikers en 5 miljoen euro omzet.
Scalable v-learning platform
Het project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart.