Haalbaarheidsstudie Hydraulische transformator
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een hydraulische transformator voor efficiënte energieomzetting in hydraulische systemen.
Projectdetails
Inleiding
Innas overweegt de ontwikkeling van een innovatief product, de hydraulische transformator.
Probleemstelling
Waar binnen elektrische aandrijvingen vermogen vrijwel verliesvrij kan worden getransformeerd met elektrische transformatoren, en ook mechanisch vermogen bijvoorbeeld met een CVT kan worden omgezet, mist de hydrauliek een dergelijk vermogensregelcomponent.
Hierdoor gaat in veel hydraulische systemen erg veel energie verloren. Overtollige energie wordt eenvoudigweg met kleppen gesmoord (i.e. in warmte omgezet die vervolgens weer middels grote koelers moet worden afgevoerd).
Gevolgen
Hierdoor is het brandstofverbruik van veel mobiele werktuigen, die afhankelijk zijn van hydraulische aandrijvingen, onnodig groot.
Doel van het project
Het project beoogt het toetsen van de haalbaarheid van een nieuw type hydraulische transformator die, vergelijkbaar met een CVT in mechanische systemen, vrijwel verliesvrij hydraulisch vermogen kan omzetten.
Verwachte resultaten
Bij aangetoonde haalbaarheid maakt de hydraulische transformator zeer efficiënte hydraulisch hybride aandrijfsystemen mogelijk. Daarnaast wordt het elektrificeren van mobiele werktuigen mogelijk gemaakt tegen aanzienlijk lagere kosten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 51.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 10-4-2020 |
Einddatum | 9-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Innaspenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek elektrisch aangedreven hogedruktestsysteemHet project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrisch aangedreven hogedruktestsysteem om energiewinst te realiseren en een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling te nemen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een efficiënt Power-Heating-SysteemGetrex onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief, energiezuinig Power-Heating-Systeem voor off-grid toepassingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressorHet project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijvingHet project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
HAALBAARHEIDSSTUDIE STEP-UP CONVERTERHet project onderzoekt de haalbaarheid van een veilige, hoogvermogen elektrische marine aandrijflijn met een step-up converter van 48V naar 400V voor pleziervaartuigen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek elektrisch aangedreven hogedruktestsysteem
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrisch aangedreven hogedruktestsysteem om energiewinst te realiseren en een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling te nemen.
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een efficiënt Power-Heating-Systeem
Getrex onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief, energiezuinig Power-Heating-Systeem voor off-grid toepassingen.
Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressor
Het project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector.
Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling.
HAALBAARHEIDSSTUDIE STEP-UP CONVERTER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een veilige, hoogvermogen elektrische marine aandrijflijn met een step-up converter van 48V naar 400V voor pleziervaartuigen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Electrification of heavy machineryExcess Engineering has developed a patented electric actuator to replace hydraulic systems in construction machinery, enhancing efficiency, reducing maintenance, and increasing service life. | EIC Accelerator | € 2.500.000 | 2023 | Details |
Duurzame energie in een stroomversnelling: elektriciteit uit langzaam stromend waterHet project ontwikkelt een innovatief systeem voor het opwekken van elektriciteit uit langzaam stromend water, gericht op commercialisatie en duurzame energieproductie. | Mkb-innovati... | € 253.633 | 2018 | Details |
Electric Machines with Inherent Speed-Dependent Characteristics for More Sustainable and Efficient Energy ConversionThis ERC project aims to enhance electric machine efficiency by developing speed-dependent characteristics through innovative design methods, reducing energy consumption and resource use in the EU. | ERC Starting... | € 1.499.921 | 2023 | Details |
Electrification of heavy machinery
Excess Engineering has developed a patented electric actuator to replace hydraulic systems in construction machinery, enhancing efficiency, reducing maintenance, and increasing service life.
Duurzame energie in een stroomversnelling: elektriciteit uit langzaam stromend water
Het project ontwikkelt een innovatief systeem voor het opwekken van elektriciteit uit langzaam stromend water, gericht op commercialisatie en duurzame energieproductie.
Electric Machines with Inherent Speed-Dependent Characteristics for More Sustainable and Efficient Energy Conversion
This ERC project aims to enhance electric machine efficiency by developing speed-dependent characteristics through innovative design methods, reducing energy consumption and resource use in the EU.