E-bike wielen voor veilige en duurzame mobiliteit
Het project ontwikkelt een nieuwe wielenset voor e-bikes om rijveiligheid en duurzaamheid te verbeteren en economische haalbaarheid te onderzoeken.
Projectdetails
Aanleiding
Gebruik van geëlektrificeerde tweewielers (ook wel e-bikes) is in het afgelopen decennium fors toegenomen. De populariteit van de e-bike heeft geleid tot steeds betere kwaliteit en prestaties van de frames, motoren en accu's.
Ontwikkeling van de overige onderdelen is echter achtergebleven, zo ook van de wielen die worden gebruikt. Momenteel worden nog altijd traditioneel gespaakte wielen gebruikt, welke niet bestand zijn tegen de hogere snelheden en belastingen bij toepassing op elektrische fietsen.
Een defect wiel is daardoor momenteel het meest voorkomende defect aan e-bikes, met hoge kosten voor fabrikanten en leveranciers als gevolg. Daarnaast resulteren de gespaakte wielen in hoge arbeidskosten voor onderhoud, waardoor in veel gevallen het goedkoper is om een defect wiel, inclusief de elektromotor, volledig te vervangen (lees: weg te gooien), dan te repareren.
Ook zijn de huidige fietswielen in rijveiligheid niet afgestemd op de hogere snelheden van e-bikes. Van alle onderdelen van een fiets zijn de wielen voor ruim 20% verantwoordelijk voor de algehele aerodynamica van de tweewieler. Hiermee zijn de wielen verantwoordelijk voor een groot aandeel in de zijwindgevoeligheid van een fiets.
Negatieve invloed van de zijwindgevoeligheid op de rijveiligheid wordt sterk uitvergroot door de hogere snelheden die met e-bikes worden behaald.
Innovatie en projectdoelstelling
Om een veilig en duurzaam alternatief te bieden, beoogt Scope Cycling een nieuwe wielenset te ontwikkelen, waarbij aerodynamica, zijwindgevoeligheid, sterkte/stijfheid en productietechniek zorgvuldig tegen elkaar moeten worden afgewogen voor toepassing op e-bikes.
Voordat een ontwikkelingstraject wordt opgestart, moeten echter eerst de technische en economische risico's worden onderzocht. Daarom kent onderhavig project de volgende overkoepelende doelstelling:
- "Het vaststellen van de technische en economische haalbaarheid van de ontwikkeling van een nieuwe gespuitgiete wielenset uit een vezelversterkt polymeer ter bevordering van de rijveiligheid en de keten-brede duurzaamheid van e-bikes."
Aansluiting met de kennis- en innovatieagenda’s (KIA’s)
Het belang van een veilig en duurzaam mobiliteitssysteem wordt in de KIA ‘Energie en Duurzaamheid’ nadrukkelijk onderstreept. Hierbij sluiten de beoogde ontwikkelingen in directe zin aan op deel-KIA’s:
- 1.6 ‘Toekomstbestendige mobiliteitssystemen’
- 1.4 ‘Circulariteit’
Daarnaast zal de beoogde innovatie resulteren in een maatschappelijk gewenst, economisch rendabel en schaalbaar nieuw product.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.240 |
Totale projectbegroting | € 50.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 5-4-2023 |
Einddatum | 31-12-2023 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KuBus Corporate B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsproject E-bike 2.0Amslod ontwikkelt een duurzame, onderhoudsvrije elektrische fiets 2.0 door innovatieve productieprocessen te onderzoeken, gericht op verbeterde duurzaamheid en veiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
De remmende voorsprong: een betaalbaar ABS-systeem voor e-bikesShapeline onderzoekt de haalbaarheid van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de veiligheid te verbeteren, met aandacht voor technische integratie, regelgeving en marktstrategieën. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ABS-REMSYSTEEM VOOR ELEKTRISCHE FIETSENHet project richt zich op het ontwikkelen van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de remveiligheid te verbeteren, met onderzoek naar technische haalbaarheid en marktstrategieën. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
e-scooter lightJust Ride onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht E-scooter van carbon om duurzame mobiliteit in stedelijke gebieden te bevorderen met een focus op hoogwaardige, gebruiksvriendelijke ontwerpen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid.
Haalbaarheidsproject E-bike 2.0
Amslod ontwikkelt een duurzame, onderhoudsvrije elektrische fiets 2.0 door innovatieve productieprocessen te onderzoeken, gericht op verbeterde duurzaamheid en veiligheid.
De remmende voorsprong: een betaalbaar ABS-systeem voor e-bikes
Shapeline onderzoekt de haalbaarheid van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de veiligheid te verbeteren, met aandacht voor technische integratie, regelgeving en marktstrategieën.
ABS-REMSYSTEEM VOOR ELEKTRISCHE FIETSEN
Het project richt zich op het ontwikkelen van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de remveiligheid te verbeteren, met onderzoek naar technische haalbaarheid en marktstrategieën.
e-scooter light
Just Ride onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht E-scooter van carbon om duurzame mobiliteit in stedelijke gebieden te bevorderen met een focus op hoogwaardige, gebruiksvriendelijke ontwerpen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
YKSI, carving the future of mobilityDit project ontwikkelt een innovatieve elektrische auto met een kantelend onderstel om weerstand te verlagen, comfort te verhogen en CO2-uitstoot te reduceren. | Mkb-innovati... | € 324.720 | 2023 | Details |
Healthy & Green Mobility for ElderyDe ontwikkeling van de Tribrid Kickbike en Solar Hub biedt een veilig, stabiel en gezond mobiliteitsalternatief voor ouderen, gericht op de golfmarkt, met als doel gezondheidswinst en economische groei. | Mkb-innovati... | € 169.610 | 2019 | Details |
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatieDit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten. | Mkb-innovati... | € 153.230 | 2021 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
YKSI, carving the future of mobility
Dit project ontwikkelt een innovatieve elektrische auto met een kantelend onderstel om weerstand te verlagen, comfort te verhogen en CO2-uitstoot te reduceren.
Healthy & Green Mobility for Eldery
De ontwikkeling van de Tribrid Kickbike en Solar Hub biedt een veilig, stabiel en gezond mobiliteitsalternatief voor ouderen, gericht op de golfmarkt, met als doel gezondheidswinst en economische groei.
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie
Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.