ABS-REMSYSTEEM VOOR ELEKTRISCHE FIETSEN
Het project richt zich op het ontwikkelen van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de remveiligheid te verbeteren, met onderzoek naar technische haalbaarheid en marktstrategieën.
Projectdetails
Inleiding
De primaire doelstelling betreft technisch en economisch onderzoek naar het ontwikkelen van een ABS-remsysteem voor alle soorten en merken elektrische fietsen (e-bikes). ABS staat voor anti-lock braking system. Dit systeem zorgt ervoor dat fietsers veiliger kunnen remmen en/of een noodstop kunnen maken. Het gevaar van wegslippen en over de kop gaan bij het remmen dient met het ABS-systeem te worden verkleind.
Onderzoek naar universeel systeem
Onderzoek is benodigd of het voor de aanvrager mogelijk is een universeel ABS-remsysteem te ontwikkelen voor alle merken/typen fietsen (in elke prijsklasse), dat in het frame van de fiets (zeer beperkte ruimte) kan worden geïntegreerd en zijn werking heeft op zowel het voor- als achterwiel van de e-bike. Het is technisch onzeker of het haalbaar is om een systeem te ontwikkelen dat integreerbaar is voor alle merken/typen e-bikes frames in verband met de beperkte ruimte in de diverse soorten frames.
Plug-and-play systeem
Onderzoek is benodigd of het haalbaar is om het systeem als plug-and-play systeem te ontwikkelen. De aanvrager is voornemens om een cilinder (als actuator) te gebruiken/ontwikkelen voor in het systeem ten behoeve van het inbreken op de hydraulische (schijf)remmen. In bestaande ABS-systemen (onder andere voor auto’s) wordt dit geregeld door een klep en een pomp. De klep verlaagt de remdruk en de pomp zorgt ervoor dat de druk weer op peil komt.
Integratie en ruimtebesparing
De aanvrager wil onderzoeken of het gebruik van een cilinder (die tevens makkelijker integreerbaar is in een frame) de functie van deze klep en pomp kan overnemen, zodat onder andere ruimte ten behoeve van integratie in het frame kan worden bespaard.
Software en controle-algoritme
Er zal onderzoek plaatsvinden naar beschikbare en/of te ontwikkelen software ten behoeve van een te ontwikkelen controle-algoritme dat signalen van de sensoren omzet naar het vereiste remniveau voor een snelle en gecontroleerde remactie. Het is namelijk technisch onzeker of het ABS-systeem zo ontwikkeld kan worden dat deze invloed uitoefent op zowel het voorwiel als het achterwiel (two channel system) ten behoeve van meer controle, stabiliteit en veiligheid.
Wet- en regelgeving
Wet- en regelgeving omtrent e-bikes en remsystemen dient onderzocht te worden. Tevens moet worden ingespeeld, voor zover mogelijk, op mogelijke wijzigingen in deze wet- en regelgeving voor de toekomst. Er wordt hiervoor een analyse gemaakt met betrekking tot de wet- en regelgeving van andere landvoertuigen.
Economische haalbaarheid
Met betrekking tot de economische haalbaarheid wordt er gezocht naar potentiële launching customers en partnerships (zoals e-bike producenten en remleveranciers).
Marktinventarisatie
Inventarisatie van de huidige marksituatie met betrekking tot e-bikes en ABS-systemen en onderzoek ten behoeve van de beste en meest efficiënte manier van vermarkten van het product (wellicht in samenwerking met een partner, bijvoorbeeld een e-bike producent) zullen plaatsvinden binnen dit project.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- SENBYDO HOLDING BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De remmende voorsprong: een betaalbaar ABS-systeem voor e-bikesShapeline onderzoekt de haalbaarheid van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de veiligheid te verbeteren, met aandacht voor technische integratie, regelgeving en marktstrategieën. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
StabiliteitsverbeteringSpinsR.D B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een stabiliteitsverbeteraar voor fietsen om de veiligheid te vergroten en verkeersongelukken te verminderen, met een focus op slimme systemen en sensoren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
E-bike wielen voor veilige en duurzame mobiliteitHet project ontwikkelt een nieuwe wielenset voor e-bikes om rijveiligheid en duurzaamheid te verbeteren en economische haalbaarheid te onderzoeken. | Mkb-innovati... | € 19.240 | 2023 | Details |
De remmende voorsprong: een betaalbaar ABS-systeem voor e-bikes
Shapeline onderzoekt de haalbaarheid van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de veiligheid te verbeteren, met aandacht voor technische integratie, regelgeving en marktstrategieën.
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid.
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.
Stabiliteitsverbetering
SpinsR.D B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een stabiliteitsverbeteraar voor fietsen om de veiligheid te vergroten en verkeersongelukken te verminderen, met een focus op slimme systemen en sensoren.
E-bike wielen voor veilige en duurzame mobiliteit
Het project ontwikkelt een nieuwe wielenset voor e-bikes om rijveiligheid en duurzaamheid te verbeteren en economische haalbaarheid te onderzoeken.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
ElckerbikeTiler en X.bike ontwikkelen een inductieve laadoplossing en fleet management software voor elektrische huur- en deelfietsen, gericht op gebruiksgemak en efficiënt beheer. | Mkb-innovati... | € 348.530 | 2021 | Details |
Symmetric Archimedes Drive: Balancing Out TransmissionsHet project ontwikkelt de Symmetrische Archimedes Drive, een innovatief versnellingssysteem voor e-bikes dat lichter, stiller en met een grotere actieradius is, toepasbaar op de gehele markt. | Mkb-innovati... | € 92.906 | 2016 | Details |
Ontwikkeling intelligent, brandveilig en duurzaam e-bike laadsysteem (ChargeHyve)Het project ontwikkelt ChargeHyve, een innovatief en brandveilig e-bike laadsysteem dat hernieuwbare energie benut en diefstal voorkomt voor zowel private als publieke markten. | Mkb-innovati... | € 161.979 | 2023 | Details |
WattBeatHet project ontwikkelt een device dat sensorinformatie integreert om wielersporters veilig en optimaal te laten trainen met elektrische fietsen door automatisch de trapondersteuning aan te passen. | Mkb-innovati... | € 177.450 | 2019 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.
Elckerbike
Tiler en X.bike ontwikkelen een inductieve laadoplossing en fleet management software voor elektrische huur- en deelfietsen, gericht op gebruiksgemak en efficiënt beheer.
Symmetric Archimedes Drive: Balancing Out Transmissions
Het project ontwikkelt de Symmetrische Archimedes Drive, een innovatief versnellingssysteem voor e-bikes dat lichter, stiller en met een grotere actieradius is, toepasbaar op de gehele markt.
Ontwikkeling intelligent, brandveilig en duurzaam e-bike laadsysteem (ChargeHyve)
Het project ontwikkelt ChargeHyve, een innovatief en brandveilig e-bike laadsysteem dat hernieuwbare energie benut en diefstal voorkomt voor zowel private als publieke markten.
WattBeat
Het project ontwikkelt een device dat sensorinformatie integreert om wielersporters veilig en optimaal te laten trainen met elektrische fietsen door automatisch de trapondersteuning aan te passen.