SLOWNED: Intelligenter opladen – met behulp van parkeer-, weer- en energiedata - van EVs
Parkingware BV ontwikkelt het SLOWNED-concept voor slim opladen van elektrische voertuigen op werkplekken met zonne-energie, om kosten te besparen en CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Aanleiding
De aanleiding voor dit project ligt in de inflexibiliteit van hedendaagse oplaadsystemen en de onbenutte potentie ten aanzien van opladen op werklocaties in combinatie met het gebruik van zonne-energie.
Feitelijk staat het opladen van elektrische auto's op zakelijke locaties nog in de kinderschoenen. Het opladen is niet voorbereid op grote hoeveelheden elektrische voertuigen. Meer oplaadstations neerzetten is duur, vergt veel van de infrastructuur of loopt tegen de grenzen aan van het stroomnet van de netbeheerders.
Daarnaast staan veel voertuigen de hele (werk)dag stil op de werklocatie en moet de gebruiker na of voor werktijd nog stilstaan bij een snel laadstation om opgeladen te worden.
Parkingware BV, van oorsprong ontwikkelaar van parkeersystemen, heeft daarom (al enkele jaren geleden) een nieuwe visie op parkeren ontwikkeld: “Parkeren wordt opladen”.
Doelstelling
Er is voldoende perspectief aanwezig om naast de gewoonte snel te willen laden (bij Fastned Tankstations, Tesla laadstations, e.a.) overdag langzaam te laden op werk- en parkeerlocaties als de auto lange tijd stil staat.
Thuis laden kan niet altijd en snel laden is vaak ook niet nodig. Veel partijen zien dit over het hoofd en de ambitie van Parkingware BV is om deze (markt)kans te benutten en een belangrijke partij te worden wanneer het gaat over 'langzaam' opladen op bedrijven- en parkeerterreinen.
Overdag is direct opladen op zonne-energie heel goed mogelijk en het bespaart bovendien op de energiekosten, reduceert CO2-uitstoot en vermijdt het aanleggen van extra zware energie-infrastructuur. Voor zowel netbeheerders, bedrijven met veel parkeerplaatsen alsook voor eindgebruikers biedt het voordelen.
Parkingware's oplossing, het SLOWNED concept, betekent intelligent opladen – met hulp van parkeer-, weer- en energiedata - van elektrische voertuigen en het intelligente verdelen van de beschikbare energie op werklocaties.
Korte omschrijving
In dit project zal Parkingware BV de beoogde hardware en software in co-creatie ontwikkelen met derden en in een representatieve en operationele testomgeving testen.
Parkingware BV huurt partijen in voor co-ontwikkeling van de hardware (incl. firmware) en software. Tevens maakt Parkingware BV gebruik van diensten en producten van (toe)leveranciers uit de keten, zijnde MENNEKES eMobility Nederland (stekkerverbindingen) en RUIGROK (integratie oplaadstations met hekwerkpalen).
Voor het testen zijn 2 testlocaties geselecteerd en worden verschillende scenario's doorlopen, o.a. met medewerking van de Tesla Club Nederland. Tenslotte wordt de ontwikkeling zakelijk begeleid door een extern deskundige (Avodah).
Resultaat
Het uiteindelijke resultaat is een concept (SLOWNED) dat zorgt voor flexibilisering en een stuk ontlasting van het elektriciteitsnetwerk.
Het resultaat wat SLOWNED betekent voor flexibilisering van het elektriciteitsnetwerk:
- Het intelligent(er) verdelen van de beschikbare energie over alle ingeplugde voertuigen. Verdeling op basis van algoritmes met verblijfstijd en energievraag om op de vervolgbestemming te komen. Daarbij houdt het systeem rekening met parkeer-, weer-, en energie-informatie.
- De onafhankelijkheid van het systeem ten opzichte van het E-netwerk. Er wordt geen beroep gedaan op zakelijke gebruikers of netbeheerders voor aanleg van een zwaarder elektriciteitsnetwerk.
- De netbeheerder kan zich richten op het oplossen van andere congestieknelpunten.
- Overcapaciteit duurzame energie (die de gebruiker niet voor vervoer nodig is) kan 's avonds teruggeleverd worden aan het netwerk.
- De potentiële CO2-besparing van SLOWNED versus gangbaar is voor Nederland voor een periode van 5 jaar (bij een 5% marktaandeel) berekend op 47.081 ton CO2.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 119.487 |
Tijdlijn
Startdatum | 12-8-2020 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Parkingware
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Collectieve Energievoorziening Schiphol Trade ParkHet project ontwikkelt een virtueel stroomnet voor bedrijven op Schiphol Trade Park om netcongestie te verhelpen, kosten te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen door flexibele energie-inzet. | Demonstratie... | € 652.296 | 2021 | Details |
AME AC-laadplatformHet project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 299.673 | 2022 | Details |
Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVsDit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten. | Demonstratie... | € 1.094.813 | 2020 | Details |
Living Lab: Sturing en verbinding van energie flexibele gebouwen en auto'sHet project ontwikkelt een platform voor het optimaliseren van energieprestaties van gebouwen, gericht op duurzame energie-uitwisseling en het waarborgen van comfort, met als doel CO2-uitstoot te minimaliseren. | Demonstratie... | € 60.025 | 2019 | Details |
Innovatieve vliegwiel-batterij combinatie voor de opslag van windenergieS4 Energy ontwikkelt een hybride energieopslagsysteem voor windturbines om de kostprijs van duurzame energie te verlagen en de businesscase onafhankelijk van subsidies te maken. | Demonstratie... | € 2.132.052 | 2018 | Details |
Collectieve Energievoorziening Schiphol Trade Park
Het project ontwikkelt een virtueel stroomnet voor bedrijven op Schiphol Trade Park om netcongestie te verhelpen, kosten te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen door flexibele energie-inzet.
AME AC-laadplatform
Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.
Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVs
Dit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten.
Living Lab: Sturing en verbinding van energie flexibele gebouwen en auto's
Het project ontwikkelt een platform voor het optimaliseren van energieprestaties van gebouwen, gericht op duurzame energie-uitwisseling en het waarborgen van comfort, met als doel CO2-uitstoot te minimaliseren.
Innovatieve vliegwiel-batterij combinatie voor de opslag van windenergie
S4 Energy ontwikkelt een hybride energieopslagsysteem voor windturbines om de kostprijs van duurzame energie te verlagen en de businesscase onafhankelijk van subsidies te maken.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Energy Control Businesspark – EcofactorijHet project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren. | Missiegedrev... | € 3.251.249 | 2023 | Details |
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren. | Missiegedrev... | € 1.386.415 | 2022 | Details |
HAALBAARHEIDSONDERZ.ONTWIKKELING EMBEDDED SYSTEM SLIM LADEN EV MET ZONNESTROOMAmperaPark ontwikkelt een hightech systeem voor het efficiënt laden van elektrische voertuigen met zonnestroom op parkeerplaatsen, gericht op energiemanagement en gebruiksgemak voor EV-rijders. | Mkb-innovati... | € 19.860 | 2020 | Details |
NetOptimalisatie voor Grootschalige Inpassing Zon- en windstroom Middels Opslag en SoftwareHet project ontwikkelt een softwareplatform om opslag bij woningen te integreren met het distributienet, waardoor netcapaciteit voor duurzame energie wordt vergroot en schaarste wordt verminderd. | Missiegedrev... | € 1.533.661 | 2022 | Details |
Sustainable Industry CLUStersSICLUS helpt bedrijven met verduurzamen door het opzetten van proeflocaties, een decision-support tool en opleidingsmodules, met als doel 50 bedrijven te ondersteunen en bredere opschaling te realiseren. | Missiegedrev... | € 2.385.728 | 2024 | Details |
Energy Control Businesspark – Ecofactorij
Het project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren.
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)
Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren.
HAALBAARHEIDSONDERZ.ONTWIKKELING EMBEDDED SYSTEM SLIM LADEN EV MET ZONNESTROOM
AmperaPark ontwikkelt een hightech systeem voor het efficiënt laden van elektrische voertuigen met zonnestroom op parkeerplaatsen, gericht op energiemanagement en gebruiksgemak voor EV-rijders.
NetOptimalisatie voor Grootschalige Inpassing Zon- en windstroom Middels Opslag en Software
Het project ontwikkelt een softwareplatform om opslag bij woningen te integreren met het distributienet, waardoor netcapaciteit voor duurzame energie wordt vergroot en schaarste wordt verminderd.
Sustainable Industry CLUSters
SICLUS helpt bedrijven met verduurzamen door het opzetten van proeflocaties, een decision-support tool en opleidingsmodules, met als doel 50 bedrijven te ondersteunen en bredere opschaling te realiseren.