Tennis4Health
Het project ontwikkelt binnen 24 maanden een interactieve tennisomgeving met AI en gamification om sportdeelname voor alle niveaus en beperkingen te bevorderen.
Projectdetails
Inleiding
In de context van sportdeelname blijven er uitdagingen bestaan voor zowel mensen die momenteel weinig sporten als voor mensen met beperkingen of die moeten revalideren. Dit geldt ook voor de tennissport. Traditionele tennisbanen zijn vaak niet ontworpen om tegemoet te komen aan verschillende mobiliteits- en visuele behoeften, waardoor deelname voor deze groep wordt beperkt.
Gamification van Tennisbanen
Hier komt het concept van gamification van de tennisbanen in beeld. Door innovatieve technologieën zoals artificiële intelligentie en beeldherkenning te integreren, kunnen we interactieve tennisbanen creëren die niet alleen obstakels wegnemen, maar ook deelnemers, zowel ervaren spelers als beginners, uitnodigen om betrokken te raken bij de sport.
Voordelen van Gamification
Gamification maakt van de tenniservaring een boeiende en lonende activiteit en biedt daarmee een krachtig hulpmiddel om de sportparticipatie te vergroten en de drempels voor zowel reguliere sporters als mensen met beperkingen te verlagen.
Doelstelling van het Project
De doelstelling van het project is om binnen 24 maanden een interactieve tenniservaring te ontwikkelen, gebaseerd op:
- AI (Smart Vision)
- LED-schermen
- Gamification
- Een uniek ballenkanon
Hiermee wordt er voor beginnende tennissers, recreanten, talenten en rolstoeltennissers van alle leeftijden een unieke ervaring geboden.
Beoogd Resultaat
Het concrete beoogde resultaat bestaat uit een prototype interactieve tennisomgeving (TRL8), bestaande uit:
- AI-software voor balstuitdetectie
- Ballenkanon
- LED-schermen
- High-tech camera’s
Verwachte Impact
We gaan ervan uit dat we na 3 jaar ongeveer 135 mensen met een beperking structureel aan het sporten kunnen krijgen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 83.055 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
- SPINNOV B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Tennis4HealthHet project ontwikkelt binnen 24 maanden een interactieve tennisomgeving om sportdeelname voor iedereen te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 83.055 | 2023 | Details |
Smart Revalidatie PlatformHet project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 229.530 | 2022 | Details |
Smart SwimBuddyHet project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 100.000 | 2015 | Details |
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controllerHet project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games. | Mkb-innovati... | € 133.287 | 2022 | Details |
I-HIT: INTELLIGENT HOLOGAIT INTERVENTION TOOLKITDe I-HIT toolkit ontwikkelt een innovatieve, data-gedreven oplossing met sensortechnologie en Mixed Reality om revalidatie van de onderste extremiteit te verbeteren en versnellen. | Mkb-innovati... | € 206.266 | 2022 | Details |
Tennis4Health
Het project ontwikkelt binnen 24 maanden een interactieve tennisomgeving om sportdeelname voor iedereen te bevorderen.
Smart Revalidatie Platform
Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.
Smart SwimBuddy
Het project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg.
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controller
Het project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games.
I-HIT: INTELLIGENT HOLOGAIT INTERVENTION TOOLKIT
De I-HIT toolkit ontwikkelt een innovatieve, data-gedreven oplossing met sensortechnologie en Mixed Reality om revalidatie van de onderste extremiteit te verbeteren en versnellen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart TennisToptennis040 onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification voor alle niveaus. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Smart TennisHet project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification om de tennissport te vernieuwen en spelers van alle leeftijden te activeren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
MIT Eyetracking ResearchHet project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
TrickTrackPostHet project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties. | Mkb-innovati... | € 19.680 | 2020 | Details |
Onderzoek innovatief wedstrijdsysteem GoalballOnderzoek naar het potentieel van een innovatief wedstrijdsysteem voor Goalball, gericht op het analyseren van kansen, risico's en benodigde middelen voor succesvolle ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Smart Tennis
Toptennis040 onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification voor alle niveaus.
Smart Tennis
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification om de tennissport te vernieuwen en spelers van alle leeftijden te activeren.
MIT Eyetracking Research
Het project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen.
TrickTrackPost
Het project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties.
Onderzoek innovatief wedstrijdsysteem Goalball
Onderzoek naar het potentieel van een innovatief wedstrijdsysteem voor Goalball, gericht op het analyseren van kansen, risico's en benodigde middelen voor succesvolle ontwikkeling.