SPARK
Dit R&D-project richt zich op de ontwikkeling van een hydrometallurgisch proces voor de winning van vanadium uit koolstofslip en as, ter ondersteuning van de groeiende vraag naar industriële batterijen.
Projectdetails
Inleiding
Vanadium is een zilvergrijs overgangsmetaal, heeft als scheikundig element atoomnummer 23 en een dichtheid van 6,11 g/cm³. Het smeltpunt is 1.910°C en het kookpunt is 3.407°C. Recent is een toenemende vraag ontstaan naar vanadium voor toepassing in industriële batterijen, vooral Vanadium Redox Flow Batteries (VRFB), die minstens 5 keer meer oplaadcycli kunnen hebben dan lithium-ionbatterijen (20.000 tegen 3.500 cycli).
Vraag naar Vanadium
Deze vraag komt voort uit de groeiende behoefte aan stationaire energieopslag om met variabele duurzame energiebronnen toch een “baseload” te kunnen leveren aan het energienetwerk. Vanadium komt echter niet in ongebonden toestand in de natuur voor. Momenteel is 88% van de wereldwijde vanadiumreserves te vinden in Rusland, China en Zuid-Afrika, met een concentratie van ongeveer 0,3-1,2% in erts.
Productiegroei
Om aan de vraag te voldoen, zal de huidige productie met meer dan 6% per jaar moeten groeien. Tegen 2050 zal meer dan 50% van de huidige reserves zijn verbruikt.
Doelstelling van het project
De doelstelling van dit R&D-project is om tezamen met de projectpartners de experimentele ontwikkeling van een hydrometallurgisch proces voor de winning van vanadium uit koolstofslip en as te realiseren, dat verwerkt kan worden tot vanadiumelectrolyte.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 295.614 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Viazym B.V.penvoerder
- COE International B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
SPARKHet project richt zich op het vergroten van de productie van vanadium voor industriële batterijen, om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame energieopslag en de beperkte wereldwijde reserves. | Mkb-innovati... | € 295.614 | 2022 | Details |
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehiclesHet project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen. | Mkb-innovati... | € 348.950 | 2020 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Composiet Versterkte Hybride ComponentenHet project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 173.160 | 2019 | Details |
Next generation battery productionDit project ontwikkelt een stabiele silicium-anode voor lithium-ion batterijen met verbeterde prestaties en duurzaamheid, door innovatieve sALD-technologie en industriële schaalproductie te combineren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2023 | Details |
SPARK
Het project richt zich op het vergroten van de productie van vanadium voor industriële batterijen, om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame energieopslag en de beperkte wereldwijde reserves.
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehicles
Het project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Composiet Versterkte Hybride Componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren.
Next generation battery production
Dit project ontwikkelt een stabiele silicium-anode voor lithium-ion batterijen met verbeterde prestaties en duurzaamheid, door innovatieve sALD-technologie en industriële schaalproductie te combineren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Energy efficient process Vanadium Radox Flow Battery (VRFB).Ingenieurs onderzoeken het huidige vanadiumextractieproces om eisen en toepassingen in kaart te brengen en een haalbaar alternatief productieproces te ontwerpen met labtesten en een POC. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek 'greenification' of metal extraction processes from waste, and in particular to reduce salt and water wasteHet project richt zich op het winnen van waardevol Vanadium uit schadelijke as in de Rotterdamse haven, ter ondersteuning van de groeiende vraag naar batterijen en verduurzaming. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Automated production process for next-level redox flow battery stacks and modules following a revolutionary different and cost-optimised production approachVANEVO aims to revolutionize redox flow battery production through innovative assembly processes, enhancing cost-efficiency and sustainability for long-duration energy storage solutions. | EIC Accelerator | € 1.680.875 | 2023 | Details |
Electrode assembly from floating nanowires for sustainable next generation batteriesELECTROFLOAT aims to develop a solvent-free method for producing high-capacity silicon anodes for lithium-ion batteries, enhancing energy density and enabling pilot-scale manufacturing by 2030. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2023 | Details |
Energy storage with bulk liquid redox materialsThe OMICON project aims to develop low molecular weight organic redox materials for efficient, environmentally friendly energy storage in redox flow batteries, enhancing energy density and sustainability. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2022 | Details |
Energy efficient process Vanadium Radox Flow Battery (VRFB).
Ingenieurs onderzoeken het huidige vanadiumextractieproces om eisen en toepassingen in kaart te brengen en een haalbaar alternatief productieproces te ontwerpen met labtesten en een POC.
Haalbaarheidsonderzoek 'greenification' of metal extraction processes from waste, and in particular to reduce salt and water waste
Het project richt zich op het winnen van waardevol Vanadium uit schadelijke as in de Rotterdamse haven, ter ondersteuning van de groeiende vraag naar batterijen en verduurzaming.
Automated production process for next-level redox flow battery stacks and modules following a revolutionary different and cost-optimised production approach
VANEVO aims to revolutionize redox flow battery production through innovative assembly processes, enhancing cost-efficiency and sustainability for long-duration energy storage solutions.
Electrode assembly from floating nanowires for sustainable next generation batteries
ELECTROFLOAT aims to develop a solvent-free method for producing high-capacity silicon anodes for lithium-ion batteries, enhancing energy density and enabling pilot-scale manufacturing by 2030.
Energy storage with bulk liquid redox materials
The OMICON project aims to develop low molecular weight organic redox materials for efficient, environmentally friendly energy storage in redox flow batteries, enhancing energy density and sustainability.