RelieVR
Grendel Games en [Aanvrager/Partner] ontwikkelen een VR-serious game om chronische pijn te verminderen door pijneducatie en oefeningen, zonder medicatie of chirurgie.
Projectdetails
Inleiding
Grendel Games en [Aanvrager/Partner] streven ernaar om chronische pijn te verminderen zonder gebruik van medicatie of chirurgie, door gebruik te maken van een virtual reality (VR) therapie die de manier waarop hersenen pijn waarnemen verandert.
Therapieconcept
Deze therapie omvat pijneducatie en pijnoefeningen die effectief zijn gebleken in het verminderen van pijn, in de vorm van VR therapie.
Aantrekkelijkheid van de Therapie
Deze VR therapie zal het aantrekkelijker maken om te trainen met het lichaamseigen pijnsysteem. De VR therapie zal worden ontwikkeld in de vorm van een serious game.
Spelelementen en Effectiviteit
Door middel van spelelementen in deze game wordt de gebruiker allereerst afgeleid van de pijn, de beloning voor het spelen ontstaat hierdoor direct.
Leerproces en Visualisatie
Tijdens de therapie leert de patiënt over zijn pijn en vindt gameplay plaats die de pijn van de patiënt visualiseert en waar de patiënt direct invloed op kan uitoefenen waardoor een pijnbehandelende therapie ontstaat.
Toegankelijkheid
Dit spel zal kunnen worden gespeeld middels het gebruik van een portable VR headset.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 143.220 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
- Grendel Games B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Samenwerken in een full immersive VR-omgevingVier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 197.860 | 2016 | Details |
Stressdetectie in VRTherapieland en Jamzone ontwikkelen een technologie voor VR-exposure therapy die zich automatisch aanpast aan het stressniveau van de gebruiker, om zelfstandig gebruik te bevorderen en behandelaren te ontlasten. | Mkb-innovati... | € 197.190 | 2019 | Details |
Adaptieve behandeling van angststoornissenOntwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 172.773 | 2017 | Details |
VR claudicatio therapieHet project ontwikkelt een VR-applicatie om patiënten met claudicatio te ondersteunen tijdens looptherapie, met als doel de effectiviteit van de behandeling en de kwaliteit van leven te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 160.690 | 2019 | Details |
Sense Glove VRHet project ontwikkelt een VR-gebaseerde revalidatie-oplossing met de Sense Glove om patiënten met arm- en handfunctieproblemen effectiever en goedkoper te laten revalideren. | Mkb-innovati... | € 199.806 | 2017 | Details |
Samenwerken in een full immersive VR-omgeving
Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.
Stressdetectie in VR
Therapieland en Jamzone ontwikkelen een technologie voor VR-exposure therapy die zich automatisch aanpast aan het stressniveau van de gebruiker, om zelfstandig gebruik te bevorderen en behandelaren te ontlasten.
Adaptieve behandeling van angststoornissen
Ontwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.
VR claudicatio therapie
Het project ontwikkelt een VR-applicatie om patiënten met claudicatio te ondersteunen tijdens looptherapie, met als doel de effectiviteit van de behandeling en de kwaliteit van leven te verbeteren.
Sense Glove VR
Het project ontwikkelt een VR-gebaseerde revalidatie-oplossing met de Sense Glove om patiënten met arm- en handfunctieproblemen effectiever en goedkoper te laten revalideren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Reducept Virtuele PijnkliniekReducept ontwikkelt een Virtuele GGZ pijnkliniek om de integratie van hun VR-app voor chronische pijnbehandeling in de zorg te verbeteren, ondersteund door onderzoek naar haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingenHet project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
MoveVReeMoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing. | 1.1 - Het ve... | € 457.275 | 2024 | Details |
Kana ConnectHet project richt zich op het ontwikkelen van een VR-product dat geschikt is voor meerdere gebruikers tegelijk, om stressklachten effectief te behandelen en aan de groeiende marktbehoefte te voldoen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
XR Game engineHet project ontwikkelt een XR game engine die conceptontwikkelaars in de zorg ondersteunt bij het integreren van AR, VR en fysieke objecten zonder technische kennis, om interactieve ervaringen te creëren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Reducept Virtuele Pijnkliniek
Reducept ontwikkelt een Virtuele GGZ pijnkliniek om de integratie van hun VR-app voor chronische pijnbehandeling in de zorg te verbeteren, ondersteund door onderzoek naar haalbaarheid.
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen
Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.
MoveVRee
MoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing.
Kana Connect
Het project richt zich op het ontwikkelen van een VR-product dat geschikt is voor meerdere gebruikers tegelijk, om stressklachten effectief te behandelen en aan de groeiende marktbehoefte te voldoen.
XR Game engine
Het project ontwikkelt een XR game engine die conceptontwikkelaars in de zorg ondersteunt bij het integreren van AR, VR en fysieke objecten zonder technische kennis, om interactieve ervaringen te creëren.