Realisatie geïntegreerd Smart Sport shirt

BodyGraph ontwikkelt een smart t-shirt met sensoren en A.I. om sport- en gezondheidsdata te verzamelen en te vertalen naar actionable adviezen, gericht op de wielrensport en later andere markten.

Subsidie
€ 318.276
2019

Projectdetails

Inleiding

BodyGraph is een Limburgse start-up die inmiddels twee jaar bestaat en daarin een uitgebreide haalbaarheidsstudie heeft afgerond naar haar product en de markt economische haalbaarheid. Het product is een smart t-shirt (met sensoren erin) dat de sport- en gezondheidsstatus bijhoudt tijdens het sporten. In eerste instantie zal het vermarkt worden richting de wielrensport (samenwerking met het Sunweb team) en in een later stadium richting andere markten, zoals de medische markt.

Ontwikkeling van het Product

BodyGraph is gestart in 2019 met het realiseren van haar eerste hardware prototype. Om alle ruwe data van de sensoren te verwerken en deze te vertalen in nuttige informatie die de gebruiker van het smart t-shirt kan helpen, heeft BodyGraph de samenwerking opgezocht met Genzai. Genzai is tevens een Limburgse start-up (gevestigd op de Brightlands Campus in Venlo) die gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie (A.I.). Het doel is om de sensordata met behulp van A.I. technologie te vertalen in nuttige “actionable” informatie voor de gebruiker.

MIT-Zuid Aanvraag

Deze MIT-Zuid aanvraag wordt gezamenlijk ingediend door BodyGraph en Genzai om de geïntegreerde hardware/software oplossing verder te ontwikkelen. Dit proces gaat van de status van een hardware prototype (status eind 2019) tot en met een volledige productoplossing die naar de markt gebracht kan worden.

Marktanalyse

De smart wearable markt is een sterk groeiende markt (70 miljard USD in 2027 volgens IDC), waarbinnen slim textiel de snelst groeiende deelmarkt is. Het unieke van het BodyGraph product, De Textile Coach, is dat het zes verschillende sensoren bevat (Fitbit, Apple Watch en Samsung Watch hebben bijvoorbeeld slechts twee sensoren), waardoor het een breder scala aan factoren kan meten.

Betrouwbaarheid en Functionaliteit

Daarnaast is de betrouwbaarheid van de gemeten data hoger (doel is om de betrouwbaarheid van medische meetapparatuur te bereiken), door de plek op het lichaam waar gemeten wordt en door de integratie van de sensoren in het t-shirt. Het BodyGraph product moet straks persoonlijke sport-, gezondheids- en medische adviezen kunnen geven die “actionable” zijn. Dit is een grote stap verder dan puur historisch gemeten data rapporteren, zoals de bestaande smartwatches/wearables doen.

Design en Gebruiksgemak

Qua design en gebruiksgemak moet het een echt designproduct worden waarin gebruikers graag gezien willen worden en dat gemakkelijk bruikbaar is. Zo zijn de t-shirts gewoon wasbaar in de wasmachine doordat er geen elektronica en kabels in het t-shirt zitten.

Doel en Uitdaging

Het doel en de uitdaging van dit innovatieproject is om een volledig geïntegreerd en werkend product te ontwikkelen dat verkocht kan worden in de wielrensport. In latere fasen wordt er uitgebreid naar andere deelmarkten binnen de sport en de medische markten.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 318.276

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2019

Partners & Locaties

Projectpartners

  • BodyGraph B.V.penvoerder
  • Genzai B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

KeraMod

Het KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie.

€ 167.375
MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Biobased Autoplatform

Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren.

€ 118.472
MIT R&D Samenwerking

Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpen

Klompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren.

€ 340.900

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Slim ergonomisch Skillvol shirt

Het project ontwikkelt een slim ergonomisch shirt met sensoren en een app om gebruikers bewust te maken van hun houding, ter vermindering van rugklachten en zorgkosten.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Slim ergonomisch Skillvol shirt

Het project ontwikkelt een slim shirt dat gebruikers helpt hun houding te verbeteren en rugklachten te verminderen via sensoren en een app.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Marktonderzoek & materiaalanalyse MYSA smart shirt voor (stimu)leren van goede ademhalingstechnieken

Touchwaves onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het MYSA shirt voor het aanleren van ademhalingstechnieken.

€ 20.000