Delta-R; terugwinnen van metaal en batterijen uit afvalstromen
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde technologie voor het efficiënt recyclen van metalen en batterijen uit AEC-bodemas, ter bevordering van een circulaire economie en vermindering van milieuvervuiling.
Projectdetails
Inleiding
Na verbranding van afval in een afvalenergiecentrale (AEC) blijft bodemas over dat wordt gebruikt voor de fundering van wegen, ophogingen, geluids- en zichtwallen en steun- en afdeklagen bij stortplaatsen. Bodemas bevat echter gevaarlijke stoffen die kunnen leiden tot milieu- of gezondheidsschade. Het is belangrijk dat deze AEC-bodemas geschikt wordt gemaakt als secundaire bouwstof als alternatief voor bijvoorbeeld zand.
Waardevolle metalen en kwaliteit
Naast het belang van het maximaal terugwinnen van waardevolle metalen, is dit tevens van groot belang voor de kwaliteit van de overblijvende minerale fractie uit de bodemas (ca. 90%), zodat deze als secundaire bouwgrondstof toegepast kan worden. Metalen zijn in principe oneindig recyclebaar. Wetgeving die de belastingen op de aankoop van maagdelijke ertsen verhoogt, zal prijzen op de korte termijn verhogen. Immers, als de mijnbouwcapaciteiten verbeteren en de reserves daarom worden uitgebreid, zal dit voor altijd worden beheerst door de wet van de afnemende meeropbrengst. Uiteindelijk en onvermijdelijk zullen de prijzen van de materialen moeten stijgen, wat betekent dat de productiekosten zullen stijgen met alle bijbehorende zakelijke implicaties van dien.
Huidige uitdagingen in metaalrecycling
Momenteel is metaalrecycling veelal inefficiënt en onvoldoende ontwikkeld. Dit komt door een aantal factoren, waaronder de beschikbare recyclingtechnologie. Op dit moment is het proces van de verbranding van bodemas een analoog, tijdrovend, vuil en duur inline sorteerproces. Bovendien is het proces arbeidsintensief door handmatige laboratoriumtests en kampt de sector met personeelstekort.
Technologische beperkingen
De huidige stand van de techniek is niet in staat om kleinere fracties te sorteren, is nog steeds milieuvervuilend en niet 100% circulair. In de huidige procesketen wordt metaal uitgeselecteerd door ferromagnetische scheiding. Door een elektromagneet te gebruiken, kunnen ferromagnetische materialen eenvoudig uit normaal huisvuil gescheiden worden, c.q. kunnen ze makkelijk gescheiden worden vanuit bodemas. Voor niet-ferromagnetische metalen geldt dat zij in de basis niet zomaar gescheiden kunnen worden.
Circulaire productontwerpen
Zolang productontwerpen nog niet 100% circulair zijn, en materialen vervangen worden door materialen die gemakkelijker te recyclen en te verkrijgen zijn, zal geavanceerde sorteringstechnologie nodig zijn.
Probleem met batterijen
Een ander groot probleem in afvalstromen (o.a. van bodemas) is de aanwezigheid van batterijen; lithium-ion batterijen zijn in toenemende mate oorzaak van afvalbranden. In 2019 zijn er bij de leden van Vereniging Afvalbedrijven 317 branden gemeld. In 145 (46%) van die gevallen ligt de oorzaak in ‘ongewenste samenstelling’, wat wil zeggen dat materiaal, zoals een batterij, aanwezig is dat de brand heeft veroorzaakt. Onderzoek van EURIC wees uit dat van de 53 Europese bedrijven waar brand was uitgebroken in de keten van de inzameling en recycling van elektronische apparaten, door 49 bedrijven werd aangegeven dat beschadigde batterijen de oorzaak waren (waarvan 32 aangaven dat dit de hoofdoorzaak was). Volgens een inventarisatie van Aon Risk Solutions (2019) staan Li-ion batterijen als oorzaak op de 3e plaats bij oud-papier bedrijven en staan batterijen/accu’s als oorzaak op de eerste plaats bij metaalrecyclingbedrijven.
Doel van het project
Middels dit project wil het consortium de recyclingspercentages van metaal én batterijen vergroten, om zodoende zowel meer van de ‘onedele’ metalen, ‘speciale’ metalen als batterijen terug te winnen en daarmee bij te dragen aan de oplossing van bovenstaande geschetste problematiek. Bovendien draagt de recycling van het metaal in de bodemas bij aan een circulaire economie en een gezond stedelijk leven.
Technologie en samenwerking
De voorgestelde technologie is in nog tal van andere reststromen inzetbaar, zonder dat er aanpassingen in de technologie nodig zijn. Hierbij gaan we samenwerken met HERO’s, als een van de grootste opwerkers in de Benelux van AEC-bodemas, specialist in het winnen van metalen uit bodemas, die dienst wil doen als pilotlocatie en launching customer. Vervolgens zal worden opgeschaald naar andere markten en toepassingen.
Tijdlijn en prototype ontwikkeling
Het doel is om binnen 24 maanden high-tech prototypes (TRL7) te bouwen van een concept proceslijn, bestaande uit een industriële scanner en een (AI-gedreven) separator om metaalresten en batterijen te detecteren en te verwijderen uit afvalstromen. Een geavanceerde sensor boven een gerobotiseerde inline separator moet in staat zijn om onder relevante omstandigheden snelle metaalscheiding te realiseren. We gaan dit onder operationele omstandigheden testen en valideren en de machine gereed maken voor pilot-toepassing bij een launching customer.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 128.555 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- State Gate 11penvoerder
- CORE Technology BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Batterij recycling techniekLaarmann ontwikkelt een veilige mechanische recyclingtechniek voor batterijen om minimaal 70% van de materialen hoogwaardig te hergebruiken, ter ondersteuning van de energietransitie en circulaire economie. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Bodemas analyse een goudmijnHet project onderzoekt de haalbaarheid van de SPECTRAL Green-technologie met LIBS-lasertechniek om waardevolle metalen uit bodemas van afvalverwerking te filteren en de zuiverheid te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Wie het kleine niet eert...Het project richt zich op het ontwikkelen van een efficiëntere EC-scheidingsinstallatie voor non-ferro metalen uit bodemas, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 11.000 ton en verhoogde metaalterugwinning. | DEI+ | € 337.280 | 2019 | Details |
Zinkloging uit bodemassenElemetal ontwikkelt een demonstratiefabriek in Rotterdam voor duurzame zinkwinning uit bodemassen, met als doel jaarlijks 1900 ton zink te recyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | DEI+ | € 675.527 | Onbekend | Details |
Batterij recycling techniek
Laarmann ontwikkelt een veilige mechanische recyclingtechniek voor batterijen om minimaal 70% van de materialen hoogwaardig te hergebruiken, ter ondersteuning van de energietransitie en circulaire economie.
Bodemas analyse een goudmijn
Het project onderzoekt de haalbaarheid van de SPECTRAL Green-technologie met LIBS-lasertechniek om waardevolle metalen uit bodemas van afvalverwerking te filteren en de zuiverheid te verbeteren.
Wie het kleine niet eert...
Het project richt zich op het ontwikkelen van een efficiëntere EC-scheidingsinstallatie voor non-ferro metalen uit bodemas, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 11.000 ton en verhoogde metaalterugwinning.
Zinkloging uit bodemassen
Elemetal ontwikkelt een demonstratiefabriek in Rotterdam voor duurzame zinkwinning uit bodemassen, met als doel jaarlijks 1900 ton zink te recyclen en CO2-uitstoot te verminderen.