Temperature Photo Voltaic

Inknowbase BV onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve doorzichtige TPV-energiecel die elektriciteit genereert uit licht en temperatuurverschillen, met als doel functionele prototypes te ontwikkelen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Composieten zijn de toekomst van de luchtvaartindustrie. Ze zijn veel lichter dan conventioneel gebruikte materialen, waardoor het vliegtuig minder brandstof verbruikt en minder broeikasgassen uitstoot.

Probleemstelling

De keerzijde van het gebruik van composieten is echter dat het materiaal ernstige interne schade kan oplopen die niet zichtbaar is aan de buitenkant. Dergelijke defecten destabiliseren het materiaal en vormen daarom veiligheidsrisico's. Om mogelijke interne schade te beoordelen, moeten niet-destructieve testmethoden (NDT) worden toegepast door een on-site NDT-expert.

Uitdagingen

Een andere significante uitdaging is het tekort aan geschoolde NDT-technici en inspecteurs. Het kan uren of dagen duren voordat een expert ter plaatse is, waardoor het vliegtuig in de tussentijd aan de grond blijft. Bovendien zijn de beschikbare NDT-methoden verouderd en zeer inefficiënt, wat heeft geleid tot een kenniskloof en stagnatie in de verdere implementatie van composieten in de luchtvaartindustrie.

Oplossing

Een consortium bestaande uit Bladesense en Eddytec is van plan deze kenniskloof te dichten met de uitkomst van dit project: een nieuw, gebruiksvriendelijk, snel en betrouwbaar virtueel-fysiek NDT-inspectie-equivalent voor vliegtuigonderdelen van koolstofvezelcomposieten. Binnen dit project zal dit nieuwe systeem worden ontwikkeld, gevalideerd en gedemonstreerd.

Technologie

De NDT-apparatuur voor het detecteren van defecten in composiet vliegtuigonderdelen is gebaseerd op wervelstromen en zal worden geïntegreerd met Simultaneous Localization and Mapping (SLAM) technologie. Dit biedt een methode om de inspectieplaats op het vliegtuig exact te lokaliseren.

Digitale Twin

De inspectieplaats en de verkregen NDT-gegevens worden gepresenteerd in een online digitale twin. De combinatie van de NDT-gegevens en een objectieve indicatie van waar op het vliegtuig deze gegevens zijn verzameld, maakt het mogelijk voor een NDT-expert om de gegevens op afstand te beoordelen.

Impact

Dit project zal een grote impact hebben op de missies die zijn gedefinieerd door de Topsectoren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Inknowbase B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsstudie: Circulaire Geurkaars

RUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor pallets

PMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

EIC Transition

A Ferrosilicon Latent Heat Thermophotovoltaic Battery

THERMOBAT aims to develop a cost-effective, high-density Latent Heat Thermophotovoltaic battery for long-duration energy storage and CHP generation, advancing towards commercialization and market readiness.

€ 2.575.920
MIT R&D Samenwerking

On-site Production (Power) Glass

Het project ontwikkelt een innovatieve productiemethode voor CO2-vrije PowerWindows in 40ft containers, om de marktadoptie van BIPV te versnellen en bij te dragen aan de CO2-neutrale gebouwde omgeving in 2050.

€ 350.000