Offline impregneren van vezels ten behoeve van wikkelmachines. (Tow-preg lijn)

Autonational ontwikkelt een offline tow-preg productielijn voor wikkelmachines om efficiënter, sneller en goedkoper composietvezels te impregneren, met een focus op technische en economische haalbaarheid.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Offline impregneren van vezels ten behoeve van wikkelmachines. (Tow-preg lijn) Autonational heeft ruim 40 jaar ervaring in het ontwikkelen, produceren en verkopen van hightech productie-equipment voor de maak- en procesindustrie. Autonational ontwikkelt en maakt machines en productielijnen waarmee haar klanten hun eigen producten kunnen produceren.

Focus op Wikkelmachines

Hierbij focust Autonational zich de laatste jaren voornamelijk op de productie en ontwikkeling van productie-equipment (wikkelmachines) die in staat zijn om composiet producten, veelal buisvormige, voor een scala aan toepassingen zoals:

  • Rioolbuizen
  • Lantaarn- en elektriciteitspalen
  • Wind
  • Tanks
  • Vliegwielen

Naast de levering van machines krijgt het bedrijf steeds meer een rol van betekenis in de product- en procesontwikkeling van haar klanten middels onderzoek in het Autonational R&D-Centre. Tot haar klanten rekent Autonational zowel regionale partijen als multinationals waaronder Fokker, Boeing en Airbus.

Probleemstelling

In de markt verkrijgbare tow-pregs (met hars voor-geïmpregneerde composiet vezels en additieven) zijn veelal niet in de gewenste (type)vezel-hars combinatie verkrijgbaar. Bovendien zijn deze minimaal 20% duurder dan de afzonderlijke componenten. Vandaar dat het impregneren van de vezels veelal tijdens het wikkelproces inline wordt gedaan, echter hierbij is sprake van beperkingen en afwijkingen.

Beperkingen en Afwijkingen

Een beperking is de snelheid van het impregnatieproces die bepalend is voor de snelheid van het achterliggende wikkelproces. Daarnaast zijn er afwijkingen in termen van wisselende kwaliteit. Deze beperkingen en afwijkingen vormen voor Autonational de aanleiding om te onderzoeken of het haalbaar is een eigen tow-preg productielijn te kunnen ontwikkelen die offline van het wikkelproces efficiënter, specifieker, sneller en goedkoper tow-pregs kan maken die gebruikers kunnen gebruiken ten behoeve van hun eigen wikkelproces.

Onderzoek en Analyse

Om de technische haalbaarheid te kunnen bepalen, voert Autonational een technisch onderzoek uit waarin technische vraagstukken rondom modulariteit, materiaalgedrag, aansturing, conditionering en krachtenspel geanalyseerd zullen worden. Hieruit kunnen technische knelpunten komen waarvoor door middel van:

  1. Literatuurstudie
  2. Desk research
  3. Modellering

naar mogelijke oplossingsrichtingen wordt gezocht. Tevens zal er een technologieanalyse en octrooionderzoek plaatsvinden.

Economische Haalbaarheid

Voor de economische haalbaarheidsvraagstukken zal Autonational in dit project eveneens desk research uitvoeren. Kostprijscalculaties en commerciële berekeningen worden uitgevoerd, evenals het opstellen van een business case en het bepalen van mogelijke verdienmodellen.

Rapportage en Besluitvorming

Tot slot zullen de resultaten van het technische en het economische haalbaarheidsonderzoek verwerkt worden in een rapportage op basis waarvan een “go/no-go” besluit genomen kan worden.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Autonational B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek waterstoftankproductielijn

Autonational onderzoekt de haalbaarheid van een waterstoftankproductielijn op basis van filament winding om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame waterstofopslag en -vervoer.

€ 20.000
Mkb-innovati...

6-assige industriële robot integreren binnen filament winding proces

Autonational ontwikkelt een geïntegreerde filament winding machine met robotica om complexere vormen efficiënter en geautomatiseerd te wikkelen en verstevigingen aan te brengen.

€ 18.600
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek geautomatiseerde wikkelmachine voor spiraalbescherming

Het project onderzoekt de technische en commerciële haalbaarheid van een geautomatiseerde wikkelmachine voor spiraalberscherming om een weloverwogen go/no go beslissing te faciliteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Inventarisatie van de testlijn foaming biomateriaal & carpet backing.

MEAF Machines B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een prototype extrusie-machine voor biopolymeer foaming en tapijtbacking, met als doel duurzame productie en recycling te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

STUDIE NAAR NIEUWE TECHNOLOGIE VOOR SERIEMATIG 3D PRINTEN

Fiberneering onderzoekt de opschaling en automatisering van hun unieke 3D printproces voor het kosteneffectief produceren van grote series vezelversterkte en niet-versterkte producten.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Automatisch kwaliteitscontroleproces en ontwerptools voor Automated Tape Laying (Auto ATL)

Het project 'Auto ATL' richt zich op het ontwikkelen van een volautomatisch productieproces en ontwerptools voor efficiënte massaproductie van complexe vliegtuigcomponenten uit thermoplast.

€ 197.680
Mkb-innovati...

Zero waste productiemethode voor composieten

Van Wees UD ontwikkelt een innovatieve productielijn voor "zero waste" composiet tailored blanks, gericht op de automobielindustrie om gewicht te reduceren en kosten te verlagen.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Industriële fermentatie van brandnetelvezels voor het verkrijgen van nieuwe bio-composieten

Dit project ontwikkelt een industrieel fermentatieproces voor brandnetelvezels, gericht op duurzame biocomposieten en toepassingen.

€ 155.540
Mkb-innovati...

Automatisch & duurzaam composiet productieproces (Auduco)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geautomatiseerd, duurzaam composiet productieproces met circulaire oplossingen voor composietafval, gericht op kosten-efficiëntie en milieuvriendelijkheid.

€ 200.000
Mkb-innovati...

SMART MOULD : Slimme Mal met Adaptieve Regeling, Terugkoppeling en Registratie

Twenco MC B.V. en Polyworx B.V. ontwikkelen een prototype 'slimme' mal voor windturbine rotorbladen, gericht op kwaliteitsverbetering en energiebesparing door geavanceerde sensoren en software.

€ 88.923