Maxem AI Microgrid
Maxem onderzoekt de haalbaarheid van een cloudservice die het laadgedrag van elektrische voertuigen optimaliseert bij kantoorpanden met zonnepanelen, gericht op economische en financiële risico's.
Projectdetails
Inleiding
Maxem onderzoekt binnen dit haalbaarheidsproject de economische en financiële risico’s van de ontwikkeling van een nieuw product.
Productomschrijving
Het beoogde product dat Maxem wil ontwikkelen betreft een cloud-based service voor het optimaliseren van laadgedrag van Elektrische Voertuigen (EV’s) bij kantoor- en bedrijfspanden met zonnepanelen.
Ideale locatie
Kantoorpanden zijn de ideale locatie om laadgedrag van EV’s te optimaliseren op basis van hernieuwbare energieopwekking. De werktijden zijn (meestal) vast en volgens een vast patroon. Daarnaast gebruiken werknemers vaak de laadpalen op kantoor om de EV op te laden, gezien een relatief beperkt aanbod van laadpalen in de directe woonomgeving.
Kansen voor optimalisatie
Dit geeft een ruime ‘window of opportunity’ om het laadpatroon te optimaliseren, veel ruimte om energie op te slaan en een langere periode waarover deze optimalisatie kan plaatsvinden.
Gebruik van opgeslagen energie
Daarnaast kan met de oplossing van Maxem ook de energie die ligt opgeslagen in de EV’s gebruikt worden in periodes waar aanbod van hernieuwbare energie minder is, bijvoorbeeld als het donker is of als de zon achter de wolken ligt.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Maxem Energy Solutions B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
HAALBAARHEIDSONDERZ.ONTWIKKELING EMBEDDED SYSTEM SLIM LADEN EV MET ZONNESTROOMAmperaPark ontwikkelt een hightech systeem voor het efficiënt laden van elektrische voertuigen met zonnestroom op parkeerplaatsen, gericht op energiemanagement en gebruiksgemak voor EV-rijders. | Mkb-innovati... | € 19.860 | 2020 | Details |
Optimalisatie van zonnepark (PV) ontwerp met behulp van AIHet project onderzoekt met behulp van geavanceerde machine learning technieken de optimalisatie van zonneparken om de energieopbrengst te maximaliseren en marktpotentieel te evalueren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
VickyV2GVicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek softwareplatform voor slim verbruik en opwekking van energie in huisRademaker ontwikkelt een softwareplatform dat huishoudens helpt om energieverbruik en -opwekking te optimaliseren, waardoor energiekosten en klimaatimpact worden geminimaliseerd. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
CHARGEHet project onderzoekt de haalbaarheid van slimme laadstations die het vermogen aanpassen om de stabiliteit van het elektriciteitsnet bij toenemende EV-aantallen te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
HAALBAARHEIDSONDERZ.ONTWIKKELING EMBEDDED SYSTEM SLIM LADEN EV MET ZONNESTROOM
AmperaPark ontwikkelt een hightech systeem voor het efficiënt laden van elektrische voertuigen met zonnestroom op parkeerplaatsen, gericht op energiemanagement en gebruiksgemak voor EV-rijders.
Optimalisatie van zonnepark (PV) ontwerp met behulp van AI
Het project onderzoekt met behulp van geavanceerde machine learning technieken de optimalisatie van zonneparken om de energieopbrengst te maximaliseren en marktpotentieel te evalueren.
VickyV2G
Vicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen.
Haalbaarheidsonderzoek softwareplatform voor slim verbruik en opwekking van energie in huis
Rademaker ontwikkelt een softwareplatform dat huishoudens helpt om energieverbruik en -opwekking te optimaliseren, waardoor energiekosten en klimaatimpact worden geminimaliseerd.
CHARGE
Het project onderzoekt de haalbaarheid van slimme laadstations die het vermogen aanpassen om de stabiliteit van het elektriciteitsnet bij toenemende EV-aantallen te waarborgen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigenHero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 185.220 | 2018 | Details |
EV Tools: IT voor laadinfrastructuurHet MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 137.235 | 2021 | Details |
Slimme elektriciteitsinkoop & sturing van EV'sOntwikkeling van technologie voor flexibele inzet van EV-accucapaciteit om elektriciteitsnetbalans te waarborgen en inkoopkosten te verlagen door vraag, aanbod en prijsvoorspelling. | Mkb-innovati... | € 247.559 | 2022 | Details |
Interoperabel Energie Management SysteemHet project ontwikkelt een innovatief Interoperable Energy Management System (IEMS) dat duurzame energie optimaliseert en het energienet ontlast door open protocollen en samenwerking tussen technologieën. | Mkb-innovati... | € 193.620 | 2020 | Details |
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigen
Hero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen.
EV Tools: IT voor laadinfrastructuur
Het MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen.
Slimme elektriciteitsinkoop & sturing van EV's
Ontwikkeling van technologie voor flexibele inzet van EV-accucapaciteit om elektriciteitsnetbalans te waarborgen en inkoopkosten te verlagen door vraag, aanbod en prijsvoorspelling.
Interoperabel Energie Management Systeem
Het project ontwikkelt een innovatief Interoperable Energy Management System (IEMS) dat duurzame energie optimaliseert en het energienet ontlast door open protocollen en samenwerking tussen technologieën.