Hybride energiesysteem voor in de thuisomgeving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride energiesysteem voor thuis dat energie efficiënter en flexibeler inzet, met als doel de verliezen bij conversies te minimaliseren.
Projectdetails
Inleiding
CubeCharging B.V. (voorheen F1RST B.V.) is opgericht in 2017 en richt zich onder andere op de ontwikkeling en verkoop van laadoplossingen voor elektrische voertuigen. CubeCharging heeft een eigen laadoplossing ontwikkeld, de Cube. Het unieke aan dit systeem is dat het aanbod van de beschikbare energie wordt gekoppeld aan de vraag van de auto’s.
Probleemstelling
Ondanks dat de energietransitie in volle gang is, is er nog altijd één probleem dat niet opgelost is, namelijk de opslag van energie. Het is wel mogelijk om de energie op te slaan, maar dit is in de meeste gevallen nog te duur voor particuliere toepassingen. Vanuit de politiek komen nu de eerste geluiden dat er mogelijk een subsidie komt voor thuisaccu’s. Hiermee zou die piek van opwek en verbruik beter op elkaar afgestemd kunnen worden.
Efficiëntie van Energieopslag
Een belangrijk onbesproken punt is dat de opslag van opgewekte zonne-energie in een accu in een aantal gevallen niet erg efficiënt is. Vanuit de zonnepanelen wordt namelijk gelijkstroom (DC) geleverd. Het huishouden en het net maken echter gebruik van wisselspanning (AC). Hier is dus een conversie nodig. Tijdens deze conversie gaat een deel van de energie verloren (tot wel 10% per conversie). Accu’s (van zowel elektrische voertuigen als thuisbatterijen) werken echter ook op DC. Afhankelijk van de opstelling waarin de batterij geplaatst wordt, zijn er dus nog verschillende conversies nodig om het juiste type spanning te verkrijgen op de juiste locatie.
Kans voor Verbetering
De aanvrager ziet hier een kans om de energie in een huishouden aanzienlijk efficiënter te maken. Het idee is om een hybride energiesysteem voor in de thuisomgeving te ontwikkelen.
Doel van het Project
Het doel van het project is het onderzoeken van de technische, economische en organisatorische haalbaarheid van de ontwikkeling van een hybride energiesysteem voor in de thuisomgeving, waarmee energie binnen de thuisomgeving zo flexibel (en met zo min mogelijk verliezen) kan worden ingezet.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CubeCharging B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehiclesSPIKE Technologies en Atlas Technologies ontwikkelen samen een innovatief modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor elektrische voertuigen, gericht op efficiëntie en actieradius. | MIT R&D Samenwerking | € 348.950 | 2020 | Details |
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehiclesHet project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen. | MIT R&D Samenwerking | € 348.950 | 2020 | Details |
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehicles
SPIKE Technologies en Atlas Technologies ontwikkelen samen een innovatief modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor elektrische voertuigen, gericht op efficiëntie en actieradius.
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehicles
Het project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen.