HAALBAARHEIDSPROJECT CHEMISCH ONTBRAMEN
Hawo onderzoekt de haalbaarheid van een elektrolyse-gebaseerd metaalbewerkingsproces om kosten en levertijden te verlagen, terwijl ze duurzame en efficiënte productie verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
IM Efficiency Technologies B.V. is opgericht in 2014 en gevestigd in Helmond, Noord-Brabant. IM Efficiency wordt wereldwijd beschouwd als een belangrijke speler op het gebied van zonne-innovatie voor voertuigen en biedt elke wagenparkbeheerder de mogelijkheid om de CO2-uitstoot te verminderen met de 'gratis' kracht van de zon. Haar hoofdactiviteit is daarom ook een product dat dit mogelijk maakt: de ontwikkeling van een non-invasief fotovoltaïsch zonnepanelendek dat op opleggers wordt geïnstalleerd (een Green Logistics Unit (GLU): de SolarOnTop).
Projectdoel
In de afgelopen jaren heeft IM Efficiency zich gericht op de ontwikkeling van de SolarOnTop voor trailers. IM Efficiency wil graag haar GLU ook inzetten voor andere trailers die veel uitstoot veroorzaken, zoals koeltrailers. Met dit onderhavige project wil IM Efficiency dan ook de economische en technische mogelijkheden van een GLU voor koeltrailers onderzoeken.
Haalbaarheidsonderzoek
Dit haalbaarheidsonderzoek is voor IM Efficiency van groot belang om vast te kunnen stellen of het haalbaar is om een GLU te ontwikkelen die de trailer koelt op basis van elektriciteit verkregen via zonne-energie. Dit haalbaarheidsproject zal leiden tot een go/no-go beslissing voor het vervolgproject om de GLU voor koeltrailers daadwerkelijk te ontwikkelen.
Technische Knelpunten
Een technisch knelpunt is of IM Efficiency een GLU kan ontwikkelen die retrofit en non-invasief geïnstalleerd kan worden op bestaande koeltrailers. Belangrijk aspect hierbij is uiteraard ook de prijs die de eindafnemer bereid is te betalen voor het product.
Duurzaamheidsbijdrage
Door een haalbaarheidsstudie te doen naar de ontwikkeling van een non-invasieve retrofit optie waarbij duurzaamheid centraal staat, draagt IM Efficiency bij aan de doelstellingen bij KIA “Energie en Duurzaamheid” en sluit hiermee eveneens naadloos aan op de ambities uit het MIT-programma.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- HAWO B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Drogen van zouthoudende afvalwaterstromen door middel van restwarmteHet project ontwikkelt een energieneutrale, kosteneffectieve oplossing voor het scheiden van zouthoudend proceswater in de chemische industrie, resulterend in herbruikbaar water en zuiver zout. | MIT R&D Samenwerking | € 200.000 | 2020 | Details |
Drogen van zouthoudende afvalwaterstromen door middel van restwarmte
Het project ontwikkelt een energieneutrale, kosteneffectieve oplossing voor het scheiden van zouthoudend proceswater in de chemische industrie, resulterend in herbruikbaar water en zuiver zout.