Eco Basic Aanhangwagen
Henra ontwikkelt een ecologische aanhangwagen van duurzaam hout en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voor de consumentenmarkt.
Projectdetails
Inleiding
Henra Aanhangwagens B.V. heeft innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. In dit kader wil Henra een onderscheidend product voor het middensegment introduceren, namelijk een ecologische basisaanhanger bedoeld voor de consumentenmarkt met een gewicht van 750 tot 2000 kilogram.
Innovatie
De innovatie betreft een aanhangwagen die hoofdzakelijk uit duurzaam hout is opgebouwd, waarbij enkel de as, oploopremmen en de dissel van staal zijn. Dit betekent dat het chassis, de vloer en de borden van duurzaam hout zijn geproduceerd.
Doelstelling
Het streven is om binnen vier maanden de technische en de economische haalbaarheid van deze duurzame houten basisaanhangwagen te onderzoeken. Hout wordt met name in statisch belaste situaties gebruikt (gebouwen, huizen en onderdelen hiervoor zoals kozijnen).
Technische Uitdagingen
Hoe hout zich in een dynamische situatie gedraagt, is onbekend. In de botenbouw is daar wel ervaring mee, maar in de aanhangwagenbouw is die ervaring 'verjaard'. De technische uitdagingen zitten dus met name in het werken met natuurlijke materialen.
- Kan met het materiaal dezelfde robuustheid en levensduur worden behaald overeenkomstig de conventionele technieken?
- Slimme oplossingen moeten worden gevonden in het design, niet enkel ten aanzien van het verkrijgen van een lichtgewicht constructie, maar ook een constructie die efficiënt is te produceren en assembleren.
Marktacceptatie
Tevens is het cruciaal om te achterhalen of het product qua prijstelling concurrerend op de markt kan worden geïntroduceerd. En hoe is de acceptatie van een duurzaam product in een toch vrij conservatieve markt?
Prototype
We bouwen een eerste prototype (proof of concept) om de technische (on)mogelijkheden in kaart te brengen. Op basis van de financiële doorrekening en de informatie uit de markt gaan we onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de Eco Basic aanhangwagen succesvol op de doelmarkt te introduceren.
Volgende Stappen
Als uit dit project blijkt dat de Eco Basic aanhangwagen een haalbare kaart is, dan gaan we samen met de partners over tot het bouwen van een marktrijp prototype.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.312 |
Totale projectbegroting | € 48.280 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2021 |
Einddatum | 1-9-2021 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Henra Aanhangwagens B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Slimme en Duurzame AanhangwagenHenra onderzoekt de haalbaarheid van een slimme aanhangwagen om CO2-uitstoot te reduceren en verkeersveiligheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
'Lifestyle’-aanhangerHAPERT onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht aanhanger voor elektrische auto's, gericht op technische en economische optimalisatie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid SmartBakHet project toetst de haalbaarheid van een PaaS-concept voor slimme aanhangwagens, gericht op snelle en duurzame verhuur via een app. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een modulaire mobiele slachtkar + platformWijKamp onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele slachtkar voor pluimvee, gericht op duurzame en diervriendelijke voedselproductie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Elektrificatie kiptrailerHet project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Slimme en Duurzame Aanhangwagen
Henra onderzoekt de haalbaarheid van een slimme aanhangwagen om CO2-uitstoot te reduceren en verkeersveiligheid te verbeteren.
'Lifestyle’-aanhanger
HAPERT onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht aanhanger voor elektrische auto's, gericht op technische en economische optimalisatie.
Haalbaarheid SmartBak
Het project toetst de haalbaarheid van een PaaS-concept voor slimme aanhangwagens, gericht op snelle en duurzame verhuur via een app.
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een modulaire mobiele slachtkar + platform
WijKamp onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele slachtkar voor pluimvee, gericht op duurzame en diervriendelijke voedselproductie.
Elektrificatie kiptrailer
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Double Deck Trailer E-asOntwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport. | Mkb-innovati... | € 101.345 | 2022 | Details |
Zelf trailerend motorjachtHet project ontwikkelt een lichtgewicht kunststof motorjacht dat zonder trailer met een personenauto vervoerd kan worden, gericht op de Nederlandse en Europese markt met een verwachte omzet van 6 M€. | Mkb-innovati... | € 112.000 | 2015 | Details |
THE NEW COOLHet project richt zich op de ontwikkeling van de milieuvriendelijke koeltrailer 'The New Cool', die gebruikmaakt van elektromotoren en zonnepanelen, ter vervanging van dieselaggregaten voor duurzame productie. | Mkb-innovati... | € 130.000 | 2015 | Details |
Modulaire en multifunctionele caddie met elektrisch ondersteuningOntwikkeling van een lichtgewicht, opvouwbare, elektrisch ondersteunde caddie voor het eenvoudig vervoeren van water en andere lasten, gericht op recreanten en met potentieel voor diverse toepassingen. | Mkb-innovati... | € 69.720 | 2016 | Details |
Double Deck Trailer E-as
Ontwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport.
Zelf trailerend motorjacht
Het project ontwikkelt een lichtgewicht kunststof motorjacht dat zonder trailer met een personenauto vervoerd kan worden, gericht op de Nederlandse en Europese markt met een verwachte omzet van 6 M€.
THE NEW COOL
Het project richt zich op de ontwikkeling van de milieuvriendelijke koeltrailer 'The New Cool', die gebruikmaakt van elektromotoren en zonnepanelen, ter vervanging van dieselaggregaten voor duurzame productie.
Modulaire en multifunctionele caddie met elektrisch ondersteuning
Ontwikkeling van een lichtgewicht, opvouwbare, elektrisch ondersteunde caddie voor het eenvoudig vervoeren van water en andere lasten, gericht op recreanten en met potentieel voor diverse toepassingen.