Autonoom bouten plaatsen bij de installatie van nieuwe offshore windmolens
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een module voor autonoom bouten plaatsen bij offshore windmolens om efficiëntie en duurzaamheid te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Windmolens worden op steeds hogere masten geplaatst om meer wind te kunnen vangen en zo grotere vermogens te kunnen opwekken. De hoogste masten van dit moment zijn tot 100 meter en in de toekomst gaan ze tot wel 200 meter hoogte.
Constructie van de Masten
De meeste masten zijn van staal en bestaan uit vier segmenten. De uiteinden van de segmenten zijn voorzien van flenzen die met bouten en moeren aan elkaar worden verbonden. Per flens kunnen er tot wel 160 bouten gebruikt worden.
Huidige Uitdagingen
Het op spanning brengen van de bouten gebeurt handmatig met grote zware momentsleutels van meer dan 30 kg onder vaak lastige klimatologische omstandigheden. Om deze reden wil IntoMechanics onderzoeken of het economisch en technisch haalbaar is om een module te ontwikkelen waarmee de zware manuele en arbeidsonvriendelijke werkzaamheden voor monteurs geëlimineerd worden.
Markt en Toepassing
De markt voor de oplossingen is de offshore windindustrie. In Nederland zullen tot 2030 540 offshore windturbines worden geïnstalleerd, waar de module kan worden ingezet. Hierbij zal de kwaliteit en snelheid van werken worden verbeterd, kosten bespaard en CO2-uitstoot verminderd.
Doelstellingen van IntoMechanics
IntoMechanics uit Wolphaartsdijk richt zich op het uitvoeren van engineeringopdrachten en de ontwikkeling van mechanische tools en gereedschappen voor het duurzamer, slimmer, veiliger en goedkoper maken van offshore windactiviteiten.
Projectduur en Haalbaarheid
Het doel van het 12 maanden durende project is het vaststellen van de technische en economische haalbaarheid van het concept voor een boutplaatsmodule als platform voor meerdere soorten windmolens flenzen en bouten.
Onderzoeksactiviteiten
Om deze haalbaarheid vast te stellen, zal IntoMechanics onderzoek doen en activiteiten gaan uitvoeren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2021 |
Einddatum | 30-4-2022 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- IntoMechanics B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
RoVosDit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt. | MIT R&D Samenwerking | € 150.500 | 2018 | Details |
Innovatieve installatietechniek Windmolens en fundaties OffshoreDit project streeft naar kostprijsreductie van offshore windmoleninstallaties door een innovatieve methode te ontwikkelen die windmolen en fundatie als één geheel plaatst, zonder hijsinstallaties. | MIT R&D Samenwerking | € 127.120 | 2017 | Details |
RoVos
Dit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt.
Innovatieve installatietechniek Windmolens en fundaties Offshore
Dit project streeft naar kostprijsreductie van offshore windmoleninstallaties door een innovatieve methode te ontwikkelen die windmolen en fundatie als één geheel plaatst, zonder hijsinstallaties.