Autonoom bouten plaatsen bij de installatie van nieuwe offshore windmolens

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een module voor autonoom bouten plaatsen bij offshore windmolens om efficiëntie en duurzaamheid te verbeteren.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Windmolens worden op steeds hogere masten geplaatst om meer wind te kunnen vangen en zo grotere vermogens te kunnen opwekken. De hoogste masten van dit moment zijn tot 100 meter en in de toekomst gaan ze tot wel 200 meter hoogte.

Constructie van de Masten

De meeste masten zijn van staal en bestaan uit vier segmenten. De uiteinden van de segmenten zijn voorzien van flenzen die met bouten en moeren aan elkaar worden verbonden. Per flens kunnen er tot wel 160 bouten gebruikt worden.

Huidige Uitdagingen

Het op spanning brengen van de bouten gebeurt handmatig met grote zware momentsleutels van meer dan 30 kg onder vaak lastige klimatologische omstandigheden. Om deze reden wil IntoMechanics onderzoeken of het economisch en technisch haalbaar is om een module te ontwikkelen waarmee de zware manuele en arbeidsonvriendelijke werkzaamheden voor monteurs geëlimineerd worden.

Markt en Toepassing

De markt voor de oplossingen is de offshore windindustrie. In Nederland zullen tot 2030 540 offshore windturbines worden geïnstalleerd, waar de module kan worden ingezet. Hierbij zal de kwaliteit en snelheid van werken worden verbeterd, kosten bespaard en CO2-uitstoot verminderd.

Doelstellingen van IntoMechanics

IntoMechanics uit Wolphaartsdijk richt zich op het uitvoeren van engineeringopdrachten en de ontwikkeling van mechanische tools en gereedschappen voor het duurzamer, slimmer, veiliger en goedkoper maken van offshore windactiviteiten.

Projectduur en Haalbaarheid

Het doel van het 12 maanden durende project is het vaststellen van de technische en economische haalbaarheid van het concept voor een boutplaatsmodule als platform voor meerdere soorten windmolens flenzen en bouten.

Onderzoeksactiviteiten

Om deze haalbaarheid vast te stellen, zal IntoMechanics onderzoek doen en activiteiten gaan uitvoeren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 50.000

Tijdlijn

Startdatum1-5-2021
Einddatum30-4-2022
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • IntoMechanics B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

RoVos

Dit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt.

€ 150.500
MIT R&D Samenwerking

Innovatieve installatietechniek Windmolens en fundaties Offshore

Dit project streeft naar kostprijsreductie van offshore windmoleninstallaties door een innovatieve methode te ontwikkelen die windmolen en fundatie als één geheel plaatst, zonder hijsinstallaties.

€ 127.120