Waterstof brander met elektrische luchtvoorverwarming voor proces fornuizen

Dit project past een LSV® brander aan voor gebruik met 100% waterstof en elektrische luchtvoorverwarming, gericht op lage NOx-emissies en optimale warmteverdeling in industriële processen.

Subsidie
€ 32.648
2021

Projectdetails

Aanleiding

Voor het verduurzamen van hoge temperatuur industriële processen zoals ethyleen kraak fornuizen of steam methane reforming fornuizen is het nodig om over te schakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame energie zoals 'groene' waterstof of duurzaam opgewekte elektrische energie.

De huidige branders in hoge temperatuur fornuizen zijn niet geschikt voor waterstof als brandstof. Bij hoge temperatuur processen dient de warmtetoevoer over de hoogte van het fornuis overeen te komen met de chemische reactie warmte van het proces.

Als de verdeling van de toegevoerde warmte van de brander niet goed past met de warmtevraag, dan kan het fornuis lokaal oververhitten waardoor schade ontstaat en/of de productieopbrengst daalt door overmatige cokesafzetting in de fornuis pijpen. Dit is een grote uitdaging aangezien een variatie van brandstofsamenstelling in het algemeen resulteert in aanzienlijke verandering van de warmteverdeling van de vlam. Ook resulteert een variatie van de verbrandingslucht temperatuur in een verandering van de warmteverdeling van de vlam.

Doelstelling

Dit project omvat het aanpassen van een industriële Large Scale Vortex (LSV®) brander in een proefopstelling voor het gebruik van 100% aardgas tot 100% duurzame waterstof brandstof, inclusief gebruik van duurzame elektrische luchtvoorverwarming.

De proefcondities (temperatuur en brandstof enz.) zijn gelijkwaardig aan de condities die in de praktijk kunnen optreden. Verder moet de verbranding een lage NOx emissie hebben en een warmteverdeling van de vlam die overeenkomt met de warmtevraag van de chemische reacties in ethyleen kraak fornuizen of steam methane reformer fornuizen.

De lage emissie wordt bereikt omdat de gebruikte LSV® brander een uniek ontwerp heeft dat een lage emissie waarborgt. Hierdoor is het mogelijk om waterstof als brandstof te gebruiken zonder dat huidige emissiegrenzen worden overschreden.

De hoeveelheid toegevoerde groene (of blauwe) waterstof alsmede de hoeveelheid toegevoerde groene elektrische energie kan (door netwerkbeheerders) worden aangepast tussen 0 en 100% om overbelasting van het waterstofnetwerk en het elektriciteitsnet te voorkomen. De aanpassing maakt de LSV® brander geschikt om kosteneffectief de broeikasgasemissie te verminderen.

Korte omschrijving

Dit pilotproject omvat het aanpassen en beproeven van een industriële LSV brander die flexibel functioneert met 100% aardgas tot 100% waterstof brandstof met elektrische luchtvoorverwarming en geschikt is voor toepassing in kraakfornuizen en/of steam methane reforming fornuizen.

Door middel van proeven wordt het effect van de brandstofsamenstelling (0%, 50% en 100% groene (en/of blauwe) waterstof) en verbrandingsluchtvoorverwarming (0-400°C) op de branderprestatie gemeten:

  • Warmteverdeling van de vlam
  • Vlamlengte
  • NOx emissie
  • Temperatuurprofiel in de brander ter controle van gebruikte brandermaterialen
  • Controle van de temperatuur van brandstofinjectie nozzles

Indien nodig worden de brandstofinjectie nozzles iets aangepast en geoptimaliseerd.

Resultaat

Het resultaat van dit pilotproject is een rapportage over de geschiktheid van de LSV® brander voor 100% aardgas tot 100% (groene of blauwe) waterstof als brandstof in combinatie met elektrische luchtvoorverwarming.

Voor toepassing van de brander in ethyleen kraak fornuizen of steam methane reforming fornuizen is het belangrijk dat de warmtetoevoer over de hoogte van het fornuis overeenkomt met de chemische reactie warmte van het proces. Dit is een grote uitdaging aangezien een variatie van brandstofsamenstelling in het algemeen resulteert in aanzienlijke verandering van de warmteverdeling van de vlam.

Tevens moet de verbranding met lage NOx emissie plaatsvinden. Een hoger waterstofgehalte van de brandstof en een hogere luchtvoorverwarmingstemperatuur resulteren in het algemeen in een aanzienlijke stijging van de NOx emissie. De lage emissie wordt bereikt omdat de LSV® brander een uniek ontwerp heeft dat een lage emissie waarborgt. Hierdoor is het mogelijk om waterstof als brandstof te gebruiken zonder dat huidige emissiegrenzen worden overschreden.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 32.648

Tijdlijn

Startdatum7-1-2021
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • T.EN Netherlands B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

DEI+

Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro

Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.

€ 490.356
DEI+

Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.

Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.

€ 237.000
DEI+

Integrated Sustainable Energy Station

Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.

€ 2.776.119
DEI+

Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.

Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.

€ 1.543.452

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ERC STG

Control of Hydrogen and Enriched-hydrogen Reacting flows with Water injection and Intensive Strain for ultra-low Emissions

This research aims to stabilize hydrogen flames with ultra-low NOx emissions through intensive strain and water injection, enhancing clean energy generation and addressing global warming.

€ 1.499.958
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheid dynamisch verbrandingsmodel voor waterstof

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een turbulent verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels om ultra-lage NOx-emissies te realiseren en de verbrandingseigenschappen te simuleren.

€ 20.000
MIT R&D Samenwerking

Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander

Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.

€ 125.163
MOOI

Plasma Chemie voor CO2 vrije productie van waterstof en etheen uit methaan

Het project richt zich op de ontwikkeling van een CO2-vrije plasmatechnologie voor de productie van waterstof en etheen uit methaan, met als doel de CO2-emissies van OCI Nitrogen te reduceren.

€ 3.740.938