TOTAL E-GRID
Het project ontwikkelt en valideert de TOTAL E-GRID, een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor elektrische trucks, om de energietransitie in de logistieke sector te ondersteunen.
Projectdetails
Aanleiding
Als onderdeel van de energietransitie zal de Nederlandse logistieke sector een transformatie naar elektrisch rijden gaan maken. Onderzoekers van ElaadNL prognostiseren een groei van elektrische trucks naar ongeveer 24 duizend in 2030 en meer dan 113 duizend in 2050.
Logistieke bedrijven zullen binnen nu en 10 jaar hard moeten werken om aan de doelstellingen van het klimaatakkoord te voldoen.
Doelstelling
Het doel van het pilotproject is de TOTAL E-GRID bij twee representatieve logistieke MKB'ers te valideren in de praktijk. In vooronderzoek is contact gezocht met lopende en afgeronde projecten in de topsector Energie en Logistiek om te leren van de best practices. Het consortium wil niet opnieuw het wiel uitvinden.
Deze bevindingen worden in het hoofdstuk "Mate van vernieuwing" gepresenteerd. Op basis van deze best practices zijn vijf onderwerpen gedefinieerd waar de pilot zich op zal focussen.
Korte omschrijving
In september 2021 is binnen een consortium van Hedgehog, Venema en Maxem een MIT R&D-project gestart voor de ontwikkeling van de TOTAL E-GRID, een concept dat een oplossing moet bieden voor bovenstaande problemen.
Met het TOTAL E-GRID ziet het consortium de mogelijkheid om een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor e-trucks te realiseren voor het midden- en kleinbedrijf in de logistieke sector. Dit moet leiden tot een sluitende businesscase en tevens flexibiliteit voor het net bieden, waarbij de energietransitie, duurzame opwek en transitie naar elektrische (vracht)mobiliteit samenkomen.
Resultaat
Het beoogde resultaat van dit project is het beantwoorden van de onderzoeksvragen en een validatie van het functioneren van TOTAL E-GRID onder reële omstandigheden bij twee transporteurs.
TOTAL E-GRID moet de energie uit eigen (zonne-)opwek effectiever voor eigen gebruik aanwenden en de afname van het net zodanig balanceren dat een uitbreiding van de netaansluiting niet nodig is. Tegelijk moeten de e-trucks naar behoefte geladen kunnen worden, zodat deze volwaardig meedraaien in de bedrijfsvoering van de transporteur.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 319.563 |
Tijdlijn
Startdatum | 11-1-2022 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- De Rooij Transport B.V.
- Hedgehog Applications B.V.penvoerder
- Maxem Energy Solutions B.V.
- Schotpoort Transport Groep B.V.
- Venema E-Mobility Charge Systems B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitsproHet project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren. | DEI+ | € 490.356 | 2015 | Details |
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten. | DEI+ | € 237.000 | Onbekend | Details |
Integrated Sustainable Energy StationHet ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert. | DEI+ | € 2.776.119 | 2015 | Details |
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector. | DEI+ | € 1.543.452 | 2015 | Details |
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro
Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.
Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.
Integrated Sustainable Energy Station
Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.
Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
TOTAL E-GRIDHet project ontwikkelt een schaalbare oplossing voor de elektrificatie van de logistieke sector, met een dynamisch laadplein dat efficiëntie en laadervaring optimaliseert voor e-Trucks. | MIT R&D Samenwerking | € 102.012 | 2021 | Details |
Elke E-truck Verdient een LadingHet project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen. | OPZuid - Hernieuwbare Energie | € 593.121 | 2024 | Details |
TOTAL E-GRID
Het project ontwikkelt een schaalbare oplossing voor de elektrificatie van de logistieke sector, met een dynamisch laadplein dat efficiëntie en laadervaring optimaliseert voor e-Trucks.
Elke E-truck Verdient een Lading
Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.