Demonstration of the Wind Turbine Maintenance Crane
Mammoet ontwikkelt een innovatieve lichte WTM-kraan voor windturbineonderhoud, die kosten en tijd reduceert, met als doel de offshore windmarkt te betreden en economische groei te stimuleren.
Projectdetails
Aanleiding
A continuous offshore challenge is to reduce the Levelized Cost of Energy (LCoE). Recent developments led to a reduction from € 14,50 per MWh (2014) to € 6,50 per MWh (now).
Maar installatie en onderhoud vereisen enorme schepen en jack-up barges, die nog steeds zeer kostbaar en schaars zijn. Huidige dagtarieven lopen op tot € 80.000 en worden verwacht snel te stijgen als deze ook door de olie- en gasmarkten worden vereist.
Schaarsheid leidt ook tot veel langere stilstandtijden en lagere energie-output, wat het vastleggen van het volledige potentieel van offshore wind belemmert. Bovendien worden on- en offshore windturbines ontwikkeld tot 10 MW, met hoogtes tot 200 m.
Parks worden verder weg gebouwd. Mammoet's huidige kranen bereiken hun limieten. Om deze kans te grijpen, ontwikkelt Mammoet een lichtgewicht Wind Turbine Maintenance (WTM) Crane, die aan de turbine-toren wordt bevestigd, zichzelf naar de top hijst en zich vergrendelt, van waaruit het allerlei onderhoudstaken kan uitvoeren.
Doelstelling
Het projectdoel is om de effectiviteit en efficiëntie van een volledig functionele WTM-kraan aan te tonen die kan worden geïnstalleerd, bediend en verwijderd met minimaal gebruik van tijd en middelen, zoals zwaar hijsmaterieel (schepen/jack-ups of jack-up kraanbarges of kranen).
De WTM-kraan zal aan de top van een windturbine-toren worden bevestigd, aan de “bracket welding allowed zone” en zichzelf oprichten door te hijsen. De werkhoogte zal daarom alleen beperkt zijn door de hoogte van de toren.
Het zal in staat zijn om interne onderdelen van de turbine te vervangen of om bladen te vervangen. De tijd voor opbouw, service (uitvoeren van de onderhoudstaken) en verwijdering van de WTM-kraan zal beperkt zijn tot één dag. Transport zal veel gemakkelijker worden vanwege de beperkte grootte en het gewicht.
Korte omschrijving
Mammoet voert het project uit als enige partner, aangezien het zowel de ontwikkelaar als de investeerder/eigenaar van de nieuwe WTM-kraan is. Het project heeft drie fasen:
- Eerst zullen de gedetailleerde ontwerpen en werkplaatstekeningen worden ontwikkeld.
- Ten tweede zullen de WTM-kraancomponenten en materialen worden aangeschaft en zal de WTM-kraan worden gebouwd. Het zal worden gedemonstreerd op een onshore windturbine, vanwege beschikbare projecten en om het project kostenefficiënt te houden.
- De derde fase bestaat uit communicatie en verspreiding en projectmanagement.
Resultaat
Het project resulteert in een WTM-kraan die kan worden gebruikt als een showcase voor de effectiviteit en efficiëntie van het nieuwe product.
Hoewel andere 'klimmende kraan'-concepten in ontwikkeling zijn, zijn geen van deze initiatieven gericht op offshore en/of onderhoudstoepassingen.
Op de lange termijn zal het project de basis vormen voor Mammoet's entree op de wereldwijde offshore windmarkt en voor verdere groei van de onshore, wat leidt tot verhoogde omzet, werkgelegenheid en hernieuwbare energieopwekking.
Binnen 5 jaar na afloop van het project verwacht Mammoet zijn omzet voor windturbine-onderhoudsactiviteiten te hebben verdubbeld. Tegelijkertijd zullen Mammoet's klanten genieten van veel lagere kosten (50%-75% goedkoper dan huidige praktijken) en efficiëntere onderhoudsdiensten (3 tot 7 keer sneller).
Tot slot genereert het project volop economische kansen voor Nederland: de WTM-kraan is een uitsluitend 'Nederlands product', hier uitgevonden, hier onderhouden en waarschijnlijk ook hier gefabriceerd, wat betekent dat er nieuwe werkgelegenheid zal worden gecreëerd in zowel R&D/engineering als productie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 91.760 |
Tijdlijn
Startdatum | 11-1-2017 |
Einddatum | 11-1-2021 |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mammoet Holding B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitsproHet project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren. | DEI+ | € 490.356 | 2015 | Details |
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten. | DEI+ | € 237.000 | Onbekend | Details |
Integrated Sustainable Energy StationHet ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert. | DEI+ | € 2.776.119 | 2015 | Details |
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector. | DEI+ | € 1.543.452 | 2015 | Details |
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro
Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.
Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.
Integrated Sustainable Energy Station
Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.
Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
RoVosDit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt. | MIT R&D Samenwerking | € 150.500 | 2018 | Details |
RoboDockHet project ontwikkelt het RoboDock-platform voor autonome inspectie en onderhoud van offshore windturbines, gericht op kostenverlaging en efficiëntie door robuuste docking- en communicatiefaciliteiten. | MOOI | € 3.228.958 | 2020 | Details |
EFFILOAT: Efficient From Fabrication to Installation of Large Offshore Assembled TurbinesHet EFFILOAT-project versnelt de bouw van offshore windparken door innovatieve marshalling- en installatieoplossingen te ontwikkelen, gericht op kostenreductie en efficiëntie in de toeleveringsketen. | MOOI | € 3.668.863 | 2025 | Details |
RoVos
Dit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt.
RoboDock
Het project ontwikkelt het RoboDock-platform voor autonome inspectie en onderhoud van offshore windturbines, gericht op kostenverlaging en efficiëntie door robuuste docking- en communicatiefaciliteiten.
EFFILOAT: Efficient From Fabrication to Installation of Large Offshore Assembled Turbines
Het EFFILOAT-project versnelt de bouw van offshore windparken door innovatieve marshalling- en installatieoplossingen te ontwikkelen, gericht op kostenreductie en efficiëntie in de toeleveringsketen.