Slimme geconditioneerde fruitmand

MB E-marketing onderzoekt de haalbaarheid van een Slimme Geconditioneerde Fruitmand om de houdbaarheid van groente en fruit te verlengen en voedselverspilling in Nederlandse huishoudens te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Hoewel we wereldwijd ruim voldoende voedsel produceren om de hele wereld te voeden, zien we wereldwijd enorme ongelijkheid in de beschikbaarheid van voedsel. Waar er in ontwikkelingslanden nog vaak sprake is van voedseltekorten, is in de westerse wereld ten gevolge van de overvloed aan voedsel juist voedselverspilling een groot probleem. In Nederland gaat het hierbij om 34 kilo vast voedsel per persoon per jaar. Volgens het WWF wordt hierbij jaarlijks 1200 ton voedsel verspild, waarbij vooral veel winst te behalen is op bederfbaar voedsel als brood, zuivel, aardappelen, fruit en groente.

Probleemstelling

Ondanks het bewustzijn van veel mensen over deze problematiek, blijft het voor veel mensen toch moeilijk om hun voedselverspilling naar beneden te brengen. Een van de oorzaken van voedselverspilling is het bederven van kort houdbare producten als groente en fruit, wat als gevolg heeft dat Nederlanders hier jaarlijks vele kilo’s van weggooien. Dit heeft op zichzelf weer grote invloed op het milieu in de vorm van ‘voorkombare’ CO2-uitstoot en belasting van het land.

Doelstelling

Om het probleem van groente- en vooral fruitverspilling tegen te gaan, beoogt MB E-marketing in dit project de haalbaarheid te onderzoeken van het ontwikkelen van een Slimme Geconditioneerde Fruitmand.

Oplossing

Met de Slimme Geconditioneerde Fruitmand wordt een handzaam product beoogd waarin fruit en groente zichtbaar getoond kunnen worden, en tegelijkertijd op basis van de specifieke inhoud, middels het beïnvloeden van vele factoren, veel langer houdbaar gehouden kan worden.

Verwachte Impact

Hiermee hoopt MB E-marketing in de toekomst bij te kunnen dragen aan het verminderen van de verspilling van groente en fruit in Nederlandse huishoudens.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • MB e-marketing BVpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsstudie: Circulaire Geurkaars

RUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor pallets

PMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D AI

Smart Food Waste Prevention

Het project richt zich op het verminderen van voedselverspilling van groente en fruit door slimme technologie en AI te gebruiken voor kwaliteitsanalyse en optimalisatie van de toeleveringsketen.

€ 190.400