Remote Detonator Installer RDI

Core|Vision B.V. ontwikkelt de Remote Detonator Installer (RDI) om de veiligheid van baanwerkers in de spoorsector te verbeteren door een effectief waarschuwingssignaal naar treinmachinisten te sturen.

Subsidie
€ 19.992
2021

Projectdetails

Inleiding

Het in Heesch (Noord Brabant) gevestigde bedrijf Core|Vision B.V. (hierna te noemen CV) is een designhuis voor de ontwikkeling en implementatie van oplossingen op het gebied van (embedded) systemen. Deze oplossingen kunnen bestaan uit klant specifieke elektronica, embedded software, in huis te ontwikkelen hardware, standaardproducten of een mix hiervan. CV levert diensten in de vorm van design en productieondersteuning. Dit kan variëren van strategische ontwikkelpartner voor een dag tot on-site consultancy voor langere tijd.

Activiteiten en Markt

CV is actief in verschillende branches en ontwikkelt daarnaast eigen concepten en producten, waarvan de verwachting is dat zij aan een marktbehoefte voldoen. CV ziet – mede naar aanleiding van vragen van binnen- en buitenlandse klanten uit de railsector - kansen voor het ontwikkelen van een nieuw onderdeel ten behoeve van de veiligheid van baanwerkers in het spoor.

Productomschrijving

Het device – de Remote Detonator Installer (RDI) - moet aan specifieke normen en eisen voldoen, waarvan de belangrijkste zijn dat het device moet bijdragen aan de veiligheid op het spoor door een voldoende krachtig signaal aan de machinist van een voorbijrijdende trein te geven en dat het apparaat op afstand te bedienen en uitleesbaar moet zijn. De RDI is primair bedoeld om de veiligheid van baanwerkers in het spoor te vergroten en geeft daartoe door middel van detonatie van een kleine springlading een signaal af aan een passerende trein, waarmee de machinist gewaarschuwd wordt dat er in het spoor gewerkt wordt. Het device vormt als eerste waarschuwingspunt samen met onder andere kortsluitlansen een dubbele beveiliging voor de baanwerkers.

Ontwikkelingsdoelstellingen

De ontwikkelingsdoelstelling van de innovatieve RDI, waarop het project betrekking heeft, is gericht op het beantwoorden van de vragen die er zijn en het maken van verschillende keuzes die daarbij naar voren komen. De vragen kunnen worden samengevat in de volgende hoofdvragen:

  1. Welke keuzes moeten worden gemaakt om het resultaat te laten voldoen aan de normen die er (in verschillende landen) zijn gerelateerd aan spoor- en explosieveiligheid?
  2. In welke situaties en op welke signalen moet het device reageren en op welke wijze?
  3. Hoe kunnen we van de sterkte van het signaal (de explosie) bepalen of het voldoende is als waarschuwing voor de machinist? En hoe kunnen we de sterkte van het signaal zo vaststellen, waarbij schade aan trein en rails wordt voorkomen?
  4. Welke technologie wordt gekozen voor de energievoorziening van het device? Onderzoek wordt gedaan naar de verschillende manieren van energieopslag, waarbij er een directe samenhang is met de energiebehoefte (die weer afhankelijk is van de andere keuzes). Hoe kunnen we de energievoorziening zo efficiënt mogelijk maken voor onsite en stand-alone gebruik?
  5. Hoe kunnen we garanderen dat het apparaat werkt op de tijd en plaats waar dat nodig is en hoe kunnen baanwerkers (en anderen op afstand) dat controleren?
  6. Hoe kunnen we online informatie doorsturen ten behoeve van monitoring van de status van het toestel en van de situatie op het spoor?

Haalbaarheidsonderzoek

Het beoogde resultaat van het haalbaarheidsonderzoek ligt al besloten in de doelstelling die hierboven beschreven is. De opgedane kennis uit de haalbaarheidsstudie wordt gebruikt om tot een besluit te komen over het wel of niet opstarten van het ontwikkeltraject. Het gaat daarbij om de balans tussen eigen investeringen en (terug-)verdienen, waarbij aan een aantal voorwaarden voldaan moet zijn. Het project moet technisch voldoende haalbaar zijn om te voldoen aan de behoefte in de markt volgens een rendabel verdienmodel.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 19.992

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • CORE|VISION B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

Early Warning System 2.0 for countering Improvised Explosive Devices (IEDs)

Het project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor de detectie van bermbommen met AI en sensortechnologie, gericht op het verbeteren van de veiligheid van de Nederlandse krijgsmacht en economische groei.

€ 350.000
MIT R&D Samenwerking

Early Warning System 2.0 for countering Improvised Explosive Devices (IEDs)

Het project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor IED-detectie om de veiligheid van de Nederlandse krijgsmacht te verbeteren.

€ 350.000