Recycling van glasvezel versterkte kunststoffen in chemisch industriele apparaten

Dit project onderzoekt de recyclingmogelijkheden van glasvezelversterkte kunststoffen om circulariteit te bevorderen, met focus op LCA, technische haalbaarheid en marktpotentieel.

Subsidie
€ 17.760
2021

Projectdetails

Inleiding

To70 heeft een softwaretool ontwikkeld, de Obstacle Limitation Evaluation Tool (OLET), waarmee planvorming en afhandeling van vergunningen verregaand vereenvoudigd kan worden.

Functionaliteiten van de OLET

De tool kan randvoorwaarden zoals vliegprocedures en hoogtebeperkingen voor obstakels op en rondom een luchthaven in kaart brengen, alsmede nieuw te bouwen obstakels toetsen aan de driedimensionale vlakken rondom luchthavens om de luchtverkeersveiligheid te borgen. Deze vlakken zijn samengesteld op basis van theoretische kennis en in overleg met operationele experts van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Samenstelling van de vlakken

Deze vlakken bestaan uit:

  • Vlakken gebaseerd op ICAO Annex 14
  • PANSOPS
  • CNS-vlakken
  • Andere lokale vlakken zoals Luchthavenindelingbesluit (LIB) gronden

Huidige status van de OLET

De OLET is momenteel operationeel voor een groep publieke stakeholders rond Schiphol. Momenteel bevat de OLET alleen theoretische data over CNS-signalen, gebaseerd op de ICAO-richtlijnen. Dergelijke data is vrij beperkend, aangezien het is gebaseerd op bepaalde aannames, bijvoorbeeld ten aanzien van de hoeveelheid afscherming die een gebouw kan hebben met betrekking tot het verstoren van communicatie-, navigatie- en bewakings- (CNS) systemen.

Doel van het R&D project

Het beoogde doel van dit R&D-project is de ontwikkeling van een Generieke Obstacle Limitation Evaluation Tool waarin met real-life CNS-data op basis van UAVs flight inspections (GOLET) CNS-signalen in kaart kunnen worden gebracht.

Implementatie van de module

Naast theoretische hoogtebeperkingsvlakken op basis van desk research, kan men hiermee een module/model implementeren in de GOLET, die toetst of een gebouw de CNS-signalen dempt. Deze module is gebaseerd op praktijkgegevens gemeten door uitgevoerde vlieginspecties door Canard Drones.

Eerste stappen en toekomstplannen

In eerste instantie zal To70 samen met Canard de demping van het ILS-signaal door constructies meten. Bij een proof-of-concept zal er voldoende perspectief zijn om ook andere CNS-signalen te gaan meten met Canard-drones.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 17.760

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • GreyTecpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

So Bio!

Het project SoBio! richt zich op het ontwikkelen van duurzame, biobased verpakkingen voor de cateringindustrie om plastic afval te verminderen en recycling te bevorderen.

€ 186.991