Onderzoek haalbaarheid van een aluminium trapconstructie met geïntegreerde glasbalustrade.

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief modulair aluminium systeem voor trapconstructies met geïntegreerde glasbalustrade, gericht op duurzaamheid en esthetiek in de bouwsector.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Afgelopen jaren hebben elektrische voertuigen, met name auto’s, een zeer sterke opmars gemaakt. Met de groei van de hoeveelheid elektrische auto’s is het noodzakelijk dat het aantal laadpalen hierin meegroeit. Met de Cube richt CubeCharging zich al op deze groeiende markt.

Uitdagingen

Er zijn echter nog verschillende uitdagingen die de groei van het aantal laadpunten belemmeren. Met name op laadpleinen en in parkeergarages loopt men tegen problemen aan. Steeds meer wordt er gekeken naar de installatie van honderden laadpunten tegelijkertijd. Hierbij loopt men steeds meer tegen problemen aan qua infrastructuur.

Oplossing met de Cube

De Cube is zodanig ontwikkeld dat deze het aanbod van de beschikbare energie koppelt aan de vraag van de auto’s. Hierdoor kan een piekbelasting, waarbij het netwerk (bijna) wordt overbelast, worden voorkomen. Daarnaast heeft de Cube als voordeel dat de intelligentie (de aansturing van de laadpunten) is losgekoppeld van het laadpunt. Hierdoor wordt het systeem in theorie oneindig uitbreidbaar.

Praktische Beperkingen

In de praktijk blijkt het echter nog niet zo eenvoudig om het systeem oneindig uit te breiden. Bij kleinere aantallen worden deze eenvoudig in een string geplaatst, waarna de beschikbare energie over de verschillende punten verdeeld kan worden (afhankelijk van vraag en aanbod). Hiermee is er in principe slechts een laag aanwezig waarin de energie verdeeld dient te worden.

Marktbehoefte

Vanuit de markt is er nu echter vraag naar laadinfrastructuur voor meer dan 150 laadpunten op dezelfde locatie. De verwachting is dat er op korte termijn ook aanvragen zullen volgen voor 200+ laadpunten op dezelfde locatie. Met het huidige systeem kan hier niet aan worden voldaan. Het is simpelweg niet mogelijk (qua stroomkabels etc.) om deze allemaal in dezelfde string aan te sluiten.

Doel van het Project

Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische, economische en organisatorische haalbaarheid van de ontwikkeling van een meerlaags stuursysteem voor de Cube. Het idee is dat het systeem hiermee daadwerkelijk oneindig uitbreidbaar wordt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • SPARQ B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek modulair glaswandsysteem

SPARQ B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief modulair glaswandensysteem om duurzaamheid in de bouw te bevorderen en een weloverwogen vervolgtraject te bepalen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Onderzoek haalbaarheid ontwikkeling systeem voor transparante geluidsschermen

SPARQ onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief systeem voor transparante geluidsschermen om geluidsdruk van spoor- en wegverbindingen te verminderen, met gebruik van hun expertise in glas en aluminium.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek OQ Bouwsysteem

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, modulaire bouwmethode met houten bouwbakken die energiebesparing en volledige recyclebaarheid bevordert voor duurzame woningen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van duurzame brandwerende interieurbouwpanelen.

Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van duurzame brandwerende interieurbouwpanelen en de marktintroductie ervan.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Innovatief groen gevelsysteem

Dit haalbaarheidsonderzoek evalueert de ontwikkeling van een innovatief groen gevelsysteem met hernieuwbare materialen om duurzaamheid en biodiversiteit in de vastgoedsector te bevorderen.

€ 20.000