Modulaire elektrificatie formule raceauto

Vecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair en betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's om de race-ervaring veilig en duurzaam toegankelijk te maken.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Vecter is een bedrijf dat actief is in de luchtvaart, autosport en automobielindustrie. Vecter ontwerpt en ontwikkelt prototypes van conceptauto’s en -systemen voor de luchtvaart, de grote OEM-ers en raceteams (zoals BMW, Audi). De diensten die Vecter op dit moment levert, omvatten oplossingen voor racewagens op het gebied van hydraulica, transmissie en stuursystemen binnen verschillende raceklassen (zoals de LMP1). Vecter is opgericht in 2013 en beschikt momenteel over een team van 7 hoogopgeleide werknemers. Hiervan zijn er 5 werkzaam op de R&D-afdeling. Zij houden zich bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe oplossingen en concepten voor alles wat beweegt.

Doel van het Project

Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen (specifiek de diverse formuleklassen, zoals b.v. Formule 1, Formule 2, Formule 3, Formule Renault, etc.). De beoogde innovatie moet de race-ervaring van een formule raceauto veilig en duurzaam nabootsen voor een breder publiek. Hierbij moet het gevoel van snelheid en acceleratie behouden blijven, maar moet de rij- en laadtijd ook geschikt zijn voor een brede inzet.

Haalbaarheidsonderzoek

Vecter voert dit haalbaarheidsonderzoek uit als voorbereiding op de ontwikkeling van zowel een modulair toepasbare hardware- als softwareoplossing, die professionele raceauto’s om kan bouwen met een elektronische aandrijving en besturingssysteem. De beoogde ontwikkelstap is een wezenlijk nieuw concept binnen de racewereld: elektronisch aangedreven rij(hulp)systemen die noodzakelijk zijn om in de toekomst de verantwoordelijkheid van een (minder ervaren) coureur (deels) over te laten nemen door technologie.

Huidige Stand van Zaken

Binnen de huidige stand der techniek zijn er elektrische auto’s voor op de weg (zoals Tesla) en custom, high-end performance racewagens (denk aan Formule E) beschikbaar. Bij auto’s voor de openbare weg is de aandrijflijn gericht op het zo lang mogelijk laten meegaan van de accu, waarop de elektromotor dan ook is afgestemd. Deze aandrijflijnen zijn vanwege gewicht, vermogen en afmetingen echter volledig ongeschikt voor de beoogde aandrijving voor raceauto’s. De aandrijflijnen binnen de Formule E zijn extreem kostbaar en worden specifiek afgestemd per circuit.

Economische en Technische Knelpunten

Naast dat deze (professionele) systemen onbetaalbaar zijn (enkele miljoenen per auto), is deze oplossing niet toegankelijk voor een breed publiek in verband met de performance, veiligheid en besturingscomplexiteit. Hier probeert Vecter een oplossing voor te ontwikkelen. Dit haalbaarheidsonderzoek is voor Vecter van groot belang om vast te kunnen stellen of het technisch en economisch haalbaar is om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen.

Verwachte Knelpunten

Bij dit onderzoek verwacht zij diverse technische knelpunten op het gebied van:

  1. Software van het besturingssysteem
  2. Veiligheidseisen
  3. Vermogensbehoefte van de elektromotor
  4. Accuduur
  5. Gewicht van de oplossing

Daarnaast onderzoekt ze diverse economische vraagstukken op het gebied van marktpotentie, onbekende kostprijs en marktacceptatie. Dit haalbaarheidsonderzoek zal leiden tot een go/no-go beslissing voor het vervolgproject om de modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen.

Bijdrage aan Duurzaamheid

Door een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de ontwikkeling van een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s, draagt Vecter bij aan de doelstellingen binnen de KIA “Energie en Duurzaamheid”. Dit haalbaarheidsonderzoek sluit eveneens naadloos aan op de ambities van het MIT-Zuidprogramma.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Vecterpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsstudie: Circulaire Geurkaars

RUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor pallets

PMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY

Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.

€ 200.000