High-pressure carbon composite hydraulic cylinders
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt.
Projectdetails
Inleiding
In dit project wil de aanvrager de technische en economische haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders (vanaf 350 bar, tot wel 700 bar) onderzoeken. Het doel is om de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen.
Projectdoel
Dit project draait om de ontwikkeling van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders, bestaande uit een combinatie van carbon, keramiek en Dyneema voor de maritieme markt. Dit betreft het kantel- en liftsysteem voor de kiel van racezeiljachten.
Materiaaleigenschappen
Carbon verschilt qua materiaaleigenschappen enorm van het voor deze toepassing gebruikelijke aluminium en staal. Tevens verschilt het productieproces en daarmee de kosten enorm ten opzichte van metalen.
Onderzoek naar haalbaarheid
Vanwege de technische en economische risico’s die bij deze ontwikkeling komen kijken, gaat CeraCarbon de haalbaarheid van de ontwikkeling onderzoeken.
Technische haalbaarheid
Voor de technische haalbaarheid zal onder andere onderzocht worden:
- In hoeverre het mogelijk is een stijve, lichte en slijtvaste cilinder onder hoge hydraulische druk te realiseren met bepaalde weefwijzen van carbonvezels.
- Op welke wijze keramiek en Dyneema toegepast moeten worden om de juiste verhouding tussen taaiheid en stijfheid te realiseren.
Economische haalbaarheid
Daarnaast wordt de economische haalbaarheid onderzocht door:
- Te onderzoeken wat de prijs is van de ontwikkeling.
- Te bepalen wat de klant bereid is om voor een dergelijk product te betalen.
Verwachte voordelen
De verwachte voordelen zijn:
- Een lager gewicht.
- Meer stijfheid.
- Een langere levensduur in vergelijking met de huidige stalen en RVS cilinders.
Besluitvorming
Met de uitkomsten van dit haalbaarheidsproject zal CeraCarbon besluiten of de beoogde ontwikkeling daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. De beoogde ontwikkeling sluit aan bij de programmalijn ‘superieure materialen’ (thema 3.a) van de topsector chemie en energie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 8-4-2020 |
Einddatum | 31-10-2020 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CeraCarbon B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
High-pressure carbon composite hydraulic cylindersDit project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt, met als doel besluitvorming over productontwikkeling te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
ONTW. SIC VEZELS VOOR SIC-SIC CERAMIC MATRIX COMPOSITES (CMCS)Eurekite onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van Flexiramics voor Ceramic Matrix Composites op basis van siliciumcarbide, gericht op toepassingen in luchtvaartturbines. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
De Duurzame HockeystickEurocarbon onderzoekt de haalbaarheid van een duurzame hockeystick, ontwikkeld en geproduceerd in Nederland, voor de composietindustrie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
C2MDit project richt zich op het ontwikkelen van een verbindingsproces voor keramiek composiet materialen (CMCs) aan metalen, om de integratie in raket- en satelliettechnologie te vergemakkelijken en prestaties te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermohardersHet project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
High-pressure carbon composite hydraulic cylinders
Dit project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt, met als doel besluitvorming over productontwikkeling te ondersteunen.
ONTW. SIC VEZELS VOOR SIC-SIC CERAMIC MATRIX COMPOSITES (CMCS)
Eurekite onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van Flexiramics voor Ceramic Matrix Composites op basis van siliciumcarbide, gericht op toepassingen in luchtvaartturbines.
De Duurzame Hockeystick
Eurocarbon onderzoekt de haalbaarheid van een duurzame hockeystick, ontwikkeld en geproduceerd in Nederland, voor de composietindustrie.
C2M
Dit project richt zich op het ontwikkelen van een verbindingsproces voor keramiek composiet materialen (CMCs) aan metalen, om de integratie in raket- en satelliettechnologie te vergemakkelijken en prestaties te verbeteren.
Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermoharders
Het project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatieDit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten. | Mkb-innovati... | € 153.230 | 2021 | Details |
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatieHet project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor een innovatief schokdempend onderstel in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten en CO2-uitstoot. | Mkb-innovati... | € 153.230 | 2021 | Details |
Ontwikkeling van een nieuw type keramische matrix composiet dat bestand is tegen zeer hoge temperaturen, oxidatie en trekkrachten.Het project richt zich op het ontwikkelen van flexibele SiC-vezels voor keramische matrixcomposieten, om de efficiëntie in luchtvaart en energie te verhogen en CO2-emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 199.572 | 2020 | Details |
ONTWIKKELING VAN ‘SMART HYDRAULISCHE CILINDERS’ MET BEHULP VAN CORROSIE- EN SLIJTAGEDETECTIE-TECHNOLOGIEHet project ontwikkelt een generieke oplossing voor predictive maintenance van hydraulische cilinders om falen te minimaliseren en vervangingen te optimaliseren in diverse industrieën. | Mkb-innovati... | € 122.850 | 2016 | Details |
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutionsThe ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions. | LIFE Standar... | € 1.812.848 | 2023 | Details |
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie
Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie
Het project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor een innovatief schokdempend onderstel in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten en CO2-uitstoot.
Ontwikkeling van een nieuw type keramische matrix composiet dat bestand is tegen zeer hoge temperaturen, oxidatie en trekkrachten.
Het project richt zich op het ontwikkelen van flexibele SiC-vezels voor keramische matrixcomposieten, om de efficiëntie in luchtvaart en energie te verhogen en CO2-emissies te reduceren.
ONTWIKKELING VAN ‘SMART HYDRAULISCHE CILINDERS’ MET BEHULP VAN CORROSIE- EN SLIJTAGEDETECTIE-TECHNOLOGIE
Het project ontwikkelt een generieke oplossing voor predictive maintenance van hydraulische cilinders om falen te minimaliseren en vervangingen te optimaliseren in diverse industrieën.
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions
The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.