Haalbaarheid carbon fiber pleisters

Infra Composites en Arup onderzoeken een hittevrije reparatiemethode met carbonvezelcomposieten voor versleten bruggen, gericht op snelle, goedkope en milieuvriendelijke oplossingen.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Deze bruggen uit eind jaren 60, begin jaren 70 slijten aanzienlijk sneller dan verwacht door de toegenomen asdruk van het vrachtverkeer: lassen tussen het stalen brugdek en de onderliggende stalen constructie scheuren en er ontstaan ook scheuren in het brugdek zelf. Ongeveer 15 jaar geleden zijn hier voorzieningen voor getroffen: de lassen zijn gerepareerd en het brugdek is voorzien van een laag hoogsterktebeton om de druk op het brugdek te verspreiden.

Probleemstelling

Helaas heeft deze maatregel niet kunnen voorkomen dat de lasverbinding tussen stalen brugdek en de stalen onderconstructie bleef scheuren. Nu is echter het probleem ontstaan dat deze nieuwe scheuren niet meer gelast kunnen worden omdat de hitte die daarmee gepaard gaat, de epoxylaag tussen stalen brugdek en hoogsterktebeton kapotmaakt, waardoor de betonnen laag los op het brugdek komt te liggen.

Onderzoek

In dit project zal Infra Composites b.v., in samenwerking met Arup B.V., onderzoeken of het mogelijk en haalbaar is om brugdek en onderconstructie te hechten met behulp van composieten, dus zonder het inbrengen van hitte. Hier focust Infra Composites zich op een composiet op basis van carbonvezels, onder andere omdat hiermee zeer stijve toepassingen ontwikkeld kunnen worden.

Aanpak

Een andere belangrijke onderzoekscomponent betreft de wijze van aanbrengen van het composiet. Hiervoor is een vacuümomgeving nodig, maar omdat het doel is dat de brug in gebruik is tijdens de reparaties, beweegt deze onder het rijdende verkeer. De vraag is dan ook of het haalbaar is de afdichting zo goed te krijgen dat deze gedurende 24 uur (de uithardingstijd voor de composiet) een vacuümomgeving kan creëren.

Doelstellingen

Tenslotte wil Infra Composites met teststalen onderzoeken of de sterkte onder verschillende omstandigheden gevat kan worden in wiskundige modellen en algoritmes om het mogelijk te maken sneller tot een specifieke oplossing te komen voor een specifieke scheur in een brug.

Verwachte Resultaten

Met de bepaling van de haalbaarheid van deze drie aspecten verwacht Infra Composites een snelle, relatief goedkope en milieuvriendelijke oplossing te kunnen ontwikkelen voor een nijpend probleem voor het Nederlandse snelwegenstelsel: vroegtijdige slijtage van de grote bruggen als gevolg van de zwaardere belasting door vrachtwagens.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Infra Compositespenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar de gerecyclede composiet brug

Composite Structures B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van bruggen van volledig gerecycled composietmateriaal om de circulaire economie te bevorderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Glasvezel sensor strip

Digistruct ontwikkelt een innovatieve sensor voor het monitoren van bruggen om hun levensduur te verlengen, de vervangingsopgave te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Circulaire Bruggen

Het project ontwikkelt circulaire, modulaire bruggen van gerecycled materiaal om afval te verminderen en duurzame infrastructuur in Zuid-Holland te realiseren, met een haalbaarheidsstudie voor de business case.

€ 19.980
Mkb-innovati...

Circulaire klapbrug

Het MIT HBH-project ontwikkelt een modulaire, circulaire composiet klapbrug die herbruikbaar is en aanpassingen mogelijk maakt, ter bevordering van duurzaamheid in infrastructuur.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Volcontinue edge computing

Floepp voert een haalbaarheidsstudie uit en ontwikkelt een prototype voor een autonoom IoT-systeem om de levensduur van bruggen te verlengen door frequente sensordata te verzamelen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Cyber-physical bridges: The new age of infrastructure.

Het project ontwikkelt een systeem voor cyber-fysieke bruggen met sensoren en AI om real-time data te verzamelen, waardoor levensduur, onderhoud en circulair hergebruik van bruggen geoptimaliseerd worden.

€ 191.840
Mkb-innovati...

Biobased composiet: brug naar de toekomst

Infra Composites en Lightweight Structures ontwikkelen biobased composieten voor een zelfdragend brugdek van 22 meter, met focus op materiaalsamenstelling en innovatieve constructietechnieken.

€ 122.605
Mkb-innovati...

BRIDG3; seriematig 3D printen van circulaire bruggen

Het project ontwikkelt een innovatieve 3D-printtechniek voor circulaire bruggen van reststromen, gericht op duurzame vervanging van verouderde infrastructuur in Nederland.

€ 193.520
Mkb-innovati...

Onderbrug

Het project ontwikkelt een innovatieve technologie voor tijdelijke drukbogen onder monumentale bruggen in Nederland, ter ondersteuning van renovaties met minimale hinder en snelle afbraak.

€ 195.673
Mkb-innovati...

CompoGuard

Het CompoGuard-project ontwikkelt een detectie- en monitoringssysteem voor de kwaliteitsborging van dikke composietstructuren in de civiele bouw en offshore hernieuwbare energie.

€ 200.000