Haalbaarheid carbon fiber pleisters
Infra Composites en Arup onderzoeken een hittevrije reparatiemethode met carbonvezelcomposieten voor versleten bruggen, gericht op snelle, goedkope en milieuvriendelijke oplossingen.
Projectdetails
Inleiding
Deze bruggen uit eind jaren 60, begin jaren 70 slijten aanzienlijk sneller dan verwacht door de toegenomen asdruk van het vrachtverkeer: lassen tussen het stalen brugdek en de onderliggende stalen constructie scheuren en er ontstaan ook scheuren in het brugdek zelf. Ongeveer 15 jaar geleden zijn hier voorzieningen voor getroffen: de lassen zijn gerepareerd en het brugdek is voorzien van een laag hoogsterktebeton om de druk op het brugdek te verspreiden.
Probleemstelling
Helaas heeft deze maatregel niet kunnen voorkomen dat de lasverbinding tussen stalen brugdek en de stalen onderconstructie bleef scheuren. Nu is echter het probleem ontstaan dat deze nieuwe scheuren niet meer gelast kunnen worden omdat de hitte die daarmee gepaard gaat, de epoxylaag tussen stalen brugdek en hoogsterktebeton kapotmaakt, waardoor de betonnen laag los op het brugdek komt te liggen.
Onderzoek
In dit project zal Infra Composites b.v., in samenwerking met Arup B.V., onderzoeken of het mogelijk en haalbaar is om brugdek en onderconstructie te hechten met behulp van composieten, dus zonder het inbrengen van hitte. Hier focust Infra Composites zich op een composiet op basis van carbonvezels, onder andere omdat hiermee zeer stijve toepassingen ontwikkeld kunnen worden.
Aanpak
Een andere belangrijke onderzoekscomponent betreft de wijze van aanbrengen van het composiet. Hiervoor is een vacuümomgeving nodig, maar omdat het doel is dat de brug in gebruik is tijdens de reparaties, beweegt deze onder het rijdende verkeer. De vraag is dan ook of het haalbaar is de afdichting zo goed te krijgen dat deze gedurende 24 uur (de uithardingstijd voor de composiet) een vacuümomgeving kan creëren.
Doelstellingen
Tenslotte wil Infra Composites met teststalen onderzoeken of de sterkte onder verschillende omstandigheden gevat kan worden in wiskundige modellen en algoritmes om het mogelijk te maken sneller tot een specifieke oplossing te komen voor een specifieke scheur in een brug.
Verwachte Resultaten
Met de bepaling van de haalbaarheid van deze drie aspecten verwacht Infra Composites een snelle, relatief goedkope en milieuvriendelijke oplossing te kunnen ontwikkelen voor een nijpend probleem voor het Nederlandse snelwegenstelsel: vroegtijdige slijtage van de grote bruggen als gevolg van de zwaardere belasting door vrachtwagens.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Infra Compositespenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie naar de gerecyclede composiet brugComposite Structures B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van bruggen van volledig gerecycled composietmateriaal om de circulaire economie te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Glasvezel sensor stripDigistruct ontwikkelt een innovatieve sensor voor het monitoren van bruggen om hun levensduur te verlengen, de vervangingsopgave te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Circulaire BruggenHet project ontwikkelt circulaire, modulaire bruggen van gerecycled materiaal om afval te verminderen en duurzame infrastructuur in Zuid-Holland te realiseren, met een haalbaarheidsstudie voor de business case. | Mkb-innovati... | € 19.980 | 2021 | Details |
Circulaire klapbrugHet MIT HBH-project ontwikkelt een modulaire, circulaire composiet klapbrug die herbruikbaar is en aanpassingen mogelijk maakt, ter bevordering van duurzaamheid in infrastructuur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Volcontinue edge computingFloepp voert een haalbaarheidsstudie uit en ontwikkelt een prototype voor een autonoom IoT-systeem om de levensduur van bruggen te verlengen door frequente sensordata te verzamelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de gerecyclede composiet brug
Composite Structures B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van bruggen van volledig gerecycled composietmateriaal om de circulaire economie te bevorderen.
Glasvezel sensor strip
Digistruct ontwikkelt een innovatieve sensor voor het monitoren van bruggen om hun levensduur te verlengen, de vervangingsopgave te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie.
Circulaire Bruggen
Het project ontwikkelt circulaire, modulaire bruggen van gerecycled materiaal om afval te verminderen en duurzame infrastructuur in Zuid-Holland te realiseren, met een haalbaarheidsstudie voor de business case.
Circulaire klapbrug
Het MIT HBH-project ontwikkelt een modulaire, circulaire composiet klapbrug die herbruikbaar is en aanpassingen mogelijk maakt, ter bevordering van duurzaamheid in infrastructuur.
Volcontinue edge computing
Floepp voert een haalbaarheidsstudie uit en ontwikkelt een prototype voor een autonoom IoT-systeem om de levensduur van bruggen te verlengen door frequente sensordata te verzamelen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Cyber-physical bridges: The new age of infrastructure.Het project ontwikkelt een systeem voor cyber-fysieke bruggen met sensoren en AI om real-time data te verzamelen, waardoor levensduur, onderhoud en circulair hergebruik van bruggen geoptimaliseerd worden. | Mkb-innovati... | € 191.840 | 2023 | Details |
Biobased composiet: brug naar de toekomstInfra Composites en Lightweight Structures ontwikkelen biobased composieten voor een zelfdragend brugdek van 22 meter, met focus op materiaalsamenstelling en innovatieve constructietechnieken. | Mkb-innovati... | € 122.605 | 2017 | Details |
BRIDG3; seriematig 3D printen van circulaire bruggenHet project ontwikkelt een innovatieve 3D-printtechniek voor circulaire bruggen van reststromen, gericht op duurzame vervanging van verouderde infrastructuur in Nederland. | Mkb-innovati... | € 193.520 | 2021 | Details |
OnderbrugHet project ontwikkelt een innovatieve technologie voor tijdelijke drukbogen onder monumentale bruggen in Nederland, ter ondersteuning van renovaties met minimale hinder en snelle afbraak. | Mkb-innovati... | € 195.673 | 2019 | Details |
CompoGuardHet CompoGuard-project ontwikkelt een detectie- en monitoringssysteem voor de kwaliteitsborging van dikke composietstructuren in de civiele bouw en offshore hernieuwbare energie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2023 | Details |
Cyber-physical bridges: The new age of infrastructure.
Het project ontwikkelt een systeem voor cyber-fysieke bruggen met sensoren en AI om real-time data te verzamelen, waardoor levensduur, onderhoud en circulair hergebruik van bruggen geoptimaliseerd worden.
Biobased composiet: brug naar de toekomst
Infra Composites en Lightweight Structures ontwikkelen biobased composieten voor een zelfdragend brugdek van 22 meter, met focus op materiaalsamenstelling en innovatieve constructietechnieken.
BRIDG3; seriematig 3D printen van circulaire bruggen
Het project ontwikkelt een innovatieve 3D-printtechniek voor circulaire bruggen van reststromen, gericht op duurzame vervanging van verouderde infrastructuur in Nederland.
Onderbrug
Het project ontwikkelt een innovatieve technologie voor tijdelijke drukbogen onder monumentale bruggen in Nederland, ter ondersteuning van renovaties met minimale hinder en snelle afbraak.
CompoGuard
Het CompoGuard-project ontwikkelt een detectie- en monitoringssysteem voor de kwaliteitsborging van dikke composietstructuren in de civiele bouw en offshore hernieuwbare energie.