Find the fair stuff with Fairify

Fairify ontwikkelt een browserextensie die consumenten helpt duurzame alternatieven te vinden en bewust te maken van de milieu-impact van hun aankopen, met ondersteuning van AI en mogelijk blockchain.

Subsidie
€ 19.200
2020

Projectdetails

Inleiding

De aanschaf van spullen heeft de grootste milieu-impact per Nederlander per jaar. Meer dan luchtvaart, meer dan vleesconsumptie. De missie van Fairify is om deze milieu-impact te verminderen door duurzame alternatieven aan te bieden via onze online aanwezigheid. Met Fairify informeren we de consument over de impact van de vervuilende producten en leiden we de klant naar de duurzame varianten. Dit doen we met onze browserextensie.

Browserextensie

Dit online hulpmiddel maakt gebruik van negatief labelen om consumenten bewust te maken van hun shopgedrag. De extensie is met twee klikken gratis te installeren in de browser en daarna je gids voor duurzaam consumeren. Wanneer de gebruiker aan het browsen is, maakt Fairify contact met de database waarin merken en producten geclassificeerd zijn. Zodra Fairify lage duurzaamheidsratings signaleert, geeft de extensie een seintje en krijgt de gebruiker de optie om met een klik te kijken naar duurzame alternatieven.

Probleemstelling

Er is hedendaags geen manier voor consumenten om te weten of een merk duurzaam is. Dit kan alleen worden uitgevonden in een ingewikkeld web van lijsten op internet en keurmerken; ook ‘greenwashing’ komt veel voor. Op Google wordt bijvoorbeeld bepaald wat er bovenaan komt bij een zoekopdracht. Fairify wil met zijn journalistieke, objectieve achtergrond mensen helpen hun ‘filterbubbel’ te verlaten. Naast consumenten kunnen bedrijven ook vruchten plukken van Fairify, doordat Fairify deze bedrijven een platform geeft om bekend te worden waar de grote marketingbudgetten van bedrijven niet zomaar toegang toe hebben.

Haalbaarheidsonderzoek

In dit haalbaarheidsonderzoek zal eerst worden gekeken naar bestaande technologieën en oplossingen. Met name zal er onderzoek worden gedaan naar:

  1. De vorm van data-verzameling.
  2. Het opstellen van een database die alle mogelijke informatie over een product bevat.

Nu moet alle informatie over een merk of product handmatig in Fairify worden ingevoerd; dit kan geautomatiseerd worden met AI. Er zal worden onderzocht wat realistische stappen zijn waarmee de AI kan worden opgeschaald van een beginmodel dat enkel merken vergelijkt tot een model dat exact herkent welk product het mee te maken heeft en ook producten kan aanbevelen die identiek zijn (Image Recognition, scraping van webpagina’s). Ook zal er een berekening moeten worden gemaakt om te weten te komen wat de benodigde servercapaciteit moet zijn per stap.

Toepassing van Blockchain

Ook zal er onderzoek worden gedaan naar het toepassen van Blockchain om de duurzaamheid te waarborgen. Blockchain werd getest door bijvoorbeeld Tony Chocolonely, maar bleek toen nog niet toereikend genoeg te zijn voor hun specifieke use case. Er zijn echter recente voorbeelden bekend waar de blockchain wel heeft geleid tot doorbraken.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 19.200

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Fairify B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

EcoWearGuide: Duurzame mode voor een groene toekomst

Het EcoWearGuide-project ontwikkelt een slimme app die consumenten in Nederland helpt duurzame en ethische kleding te vinden, met gebruik van AI en big data voor gepersonaliseerde aanbevelingen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject Fake Rank

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een AI-tool die digitale inhoud labelt op kwaliteit en authenticiteit om misleiding te voorkomen.

€ 8.204
Mkb-innovati...

TheVeganHut Supply Chain Traceability

Het project onderzoekt de technische haalbaarheid van een online platform dat voedselzekerheid, duurzaamheid, eerlijke handel en dierenwelzijn verbetert door transparantie in de toeleveringsketen te waarborgen via blockchain en AI.

€ 20.000
Mkb-innovati...

HAALBAARHEID HOLOCENE CO2 COMPENSATIETOOL

Impulse International B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een tool voor webshops die consumenten in staat stelt de CO2-uitstoot van consumptiegoederen te compenseren bij aankoop.

€ 19.740
Mkb-innovati...

Duurzaamheidssoftware voor de food industry

Passionfruit Earth B.V. ontwikkelt een schaalbaar softwareplatform om de duurzaamheidsimpact van de voedselindustrie inzichtelijk te maken en samenwerking aan initiatieven te faciliteren.

€ 19.300

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ERC Proof of...

FARE_AUDIT: Fake News Recommendations - an Auditing System of Differential Tracking and Search Engine Results

FARE_AUDIT develops a privacy-protecting tool to audit search engines, aiming to enhance public awareness and empower users to identify and mitigate disinformation online.

€ 150.000
Mkb-innovati...

Duurzaam kleding recyclen

Het project ontwikkelt een sensorgebaseerd systeem voor duurzaam kledingrecycling, gericht op het verbeteren van inzameling en kwaliteit, met als doel CO2-reductie en efficiënt hergebruik.

€ 97.566
Mkb-innovati...

Smart shopping online!

Het project ontwikkelt een kosteneffectieve methode voor het digitaliseren van kleding en een algoritme om consumenten te helpen bij het maken van keuzes, ter vermindering van retourzendingen en CO2-uitstoot.

€ 70.000
Mkb-innovati...

Smart Food Waste Prevention

Het project richt zich op het verminderen van voedselverspilling van groente en fruit door slimme technologie en AI te gebruiken voor kwaliteitsanalyse en optimalisatie van de toeleveringsketen.

€ 190.400
Mkb-innovati...

Color your Lines!

Het project ontwikkelt een slimme applicatie voor het testen van leesvaardigheid en het toepassen van kleurenfilters om leesproblemen te verminderen.

€ 151.900