Circulaire tegel uit 100% afvalstromen
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van circulaire tegels uit 100% bouwafval om de keramische industrie te verduurzamen en de afhankelijkheid van schaarse grondstoffen te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Nederland heeft als doelstelling dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen elektrisch zijn. Op deze wijze wil Nederland de CO2-uitstoot verminderen en de klimaatdoelen in het Klimaatakkoord behalen.
Elektrificatie van Bedrijfsmachines
Echter, naast de markt van elektrische personenauto’s is er ook een markt voor bedrijfsmachines waar door middel van elektrificatie veel winst te behalen valt met betrekking tot de vermindering van CO2-uitstoot, NOx-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. De elektrificatie van bedrijfsmachines sluit ook aan bij de visie voor 2030 van Rijkswaterstaat over de binnenstedelijke infraprojecten.
Operationele Uitdagingen
Het grote verschil tussen deze bedrijfsmachines en personenauto’s is dat bedrijfsmachines voor veel langere tijd gedurende de dag operationeel moeten blijven. De accu van elektrisch aangedreven bedrijfsmachines kan niet worden opgeladen gedurende de dag, maar enkel tijdens non-actieve uren. Deze non-actieve uren vinden grotendeels in de avonden en nachten plaats.
Laadpunten en Capaciteit
Het merendeel van de bedrijfsmachines blijft op het werkterrein staan en wordt tijdens deze uren niet verplaatst. Ze zijn hierbij dus afhankelijk van de op de bouwplaats aanwezige laadpunten met verschillende capaciteiten en aansluitingen. De accupakketten voor bedrijfsmachines hebben, vanwege de benodigde capaciteit, een zodanige grote omvang dat het een technische uitdaging is deze in de machine te integreren.
Ontwikkeling van een Nieuw Accusysteem
Er zijn nog geen accusystemen ontwikkeld met deze functionaliteiten, uitwisselbaarheid en combinatiemogelijkheden zodat bedrijfsmachines kunnen worden voorzien van stroom voor de aandrijving. Daarom wordt er een compleet nieuw modulair accusysteem met geïntegreerde laadvoorzieningen, aansluitmogelijkheden, koeling/verwarming en controle unit ontwikkeld dat voldoende energie kan leveren tijdens werktijden en eenvoudig kan worden opgeladen na werktijden zonder de bedrijfsmachines over lange afstanden te moeten verplaatsen.
Unieke Modulariteit en Toepasbaarheid
De modulariteit en toepasbaarheid van dit systeem is uniek. Het accusysteem is volledig los te koppelen van de bedrijfsmachine en vervolgens te wisselen met een geladen accusysteem, waardoor alle bedrijfsmachines volledig operationeel blijven gedurende de gehele werkdag. Het is ook universeel toepasbaar op verschillende bedrijfsmachines en oplaadbaar op diverse locaties.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Van Soest B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Circular RoofingBitufa ontwikkelt een circulaire dakbedekking uit gerecycled PVB-afval om CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie in de bouwsector. | DEI+ | € 541.656 | Onbekend | Details |
CoolTileStoneCycling® ontwikkelt de CoolTile®, een duurzame tegel gemaakt van 80% secundaire reststoffen, met 35-45% lagere CO2-uitstoot, voor seriematige productie en marktintroductie. | DEI+ | € 180.054 | 2020 | Details |
Ontwikkeling en proefcharge duurzame waste-based gevel- en straatsteen met AEC bodemassenHet project ontwikkelt duurzame gevel- en straatstenen uit AEC-bodemassen, gericht op opschaling, marktvalidatie en het voldoen aan milieueisen, met als doel een substantiële circulaire toepassing. | DEI+ | € 40.304 | 2020 | Details |
CIRCULAR PAVING; Op weg naar circulaire bestrating met kunststof klinkersHet project ontwikkelt een pilotlijn voor het recyclen van laagwaardig polyolefinen tot kunststof klinkers, gericht op CO2-reductie en verbetering van arbeidsomstandigheden in de bestratingssector. | DEI+ | € 553.834 | Onbekend | Details |
Circular Roofing
Bitufa ontwikkelt een circulaire dakbedekking uit gerecycled PVB-afval om CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie in de bouwsector.
CoolTile
StoneCycling® ontwikkelt de CoolTile®, een duurzame tegel gemaakt van 80% secundaire reststoffen, met 35-45% lagere CO2-uitstoot, voor seriematige productie en marktintroductie.
Ontwikkeling en proefcharge duurzame waste-based gevel- en straatsteen met AEC bodemassen
Het project ontwikkelt duurzame gevel- en straatstenen uit AEC-bodemassen, gericht op opschaling, marktvalidatie en het voldoen aan milieueisen, met als doel een substantiële circulaire toepassing.
CIRCULAR PAVING; Op weg naar circulaire bestrating met kunststof klinkers
Het project ontwikkelt een pilotlijn voor het recyclen van laagwaardig polyolefinen tot kunststof klinkers, gericht op CO2-reductie en verbetering van arbeidsomstandigheden in de bestratingssector.