Circulaire tegel uit 100% afvalstromen

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van circulaire tegels uit 100% bouwafval om de keramische industrie te verduurzamen en de afhankelijkheid van schaarse grondstoffen te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Nederland heeft als doelstelling dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen elektrisch zijn. Op deze wijze wil Nederland de CO2-uitstoot verminderen en de klimaatdoelen in het Klimaatakkoord behalen.

Elektrificatie van Bedrijfsmachines

Echter, naast de markt van elektrische personenauto’s is er ook een markt voor bedrijfsmachines waar door middel van elektrificatie veel winst te behalen valt met betrekking tot de vermindering van CO2-uitstoot, NOx-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. De elektrificatie van bedrijfsmachines sluit ook aan bij de visie voor 2030 van Rijkswaterstaat over de binnenstedelijke infraprojecten.

Operationele Uitdagingen

Het grote verschil tussen deze bedrijfsmachines en personenauto’s is dat bedrijfsmachines voor veel langere tijd gedurende de dag operationeel moeten blijven. De accu van elektrisch aangedreven bedrijfsmachines kan niet worden opgeladen gedurende de dag, maar enkel tijdens non-actieve uren. Deze non-actieve uren vinden grotendeels in de avonden en nachten plaats.

Laadpunten en Capaciteit

Het merendeel van de bedrijfsmachines blijft op het werkterrein staan en wordt tijdens deze uren niet verplaatst. Ze zijn hierbij dus afhankelijk van de op de bouwplaats aanwezige laadpunten met verschillende capaciteiten en aansluitingen. De accupakketten voor bedrijfsmachines hebben, vanwege de benodigde capaciteit, een zodanige grote omvang dat het een technische uitdaging is deze in de machine te integreren.

Ontwikkeling van een Nieuw Accusysteem

Er zijn nog geen accusystemen ontwikkeld met deze functionaliteiten, uitwisselbaarheid en combinatiemogelijkheden zodat bedrijfsmachines kunnen worden voorzien van stroom voor de aandrijving. Daarom wordt er een compleet nieuw modulair accusysteem met geïntegreerde laadvoorzieningen, aansluitmogelijkheden, koeling/verwarming en controle unit ontwikkeld dat voldoende energie kan leveren tijdens werktijden en eenvoudig kan worden opgeladen na werktijden zonder de bedrijfsmachines over lange afstanden te moeten verplaatsen.

Unieke Modulariteit en Toepasbaarheid

De modulariteit en toepasbaarheid van dit systeem is uniek. Het accusysteem is volledig los te koppelen van de bedrijfsmachine en vervolgens te wisselen met een geladen accusysteem, waardoor alle bedrijfsmachines volledig operationeel blijven gedurende de gehele werkdag. Het is ook universeel toepasbaar op verschillende bedrijfsmachines en oplaadbaar op diverse locaties.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Van Soest B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

DEI+

Circular Roofing

Bitufa ontwikkelt een circulaire dakbedekking uit gerecycled PVB-afval om CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie in de bouwsector.

€ 541.656
DEI+

CoolTile

StoneCycling® ontwikkelt de CoolTile®, een duurzame tegel gemaakt van 80% secundaire reststoffen, met 35-45% lagere CO2-uitstoot, voor seriematige productie en marktintroductie.

€ 180.054
DEI+

Ontwikkeling en proefcharge duurzame waste-based gevel- en straatsteen met AEC bodemassen

Het project ontwikkelt duurzame gevel- en straatstenen uit AEC-bodemassen, gericht op opschaling, marktvalidatie en het voldoen aan milieueisen, met als doel een substantiële circulaire toepassing.

€ 40.304
DEI+

CIRCULAR PAVING; Op weg naar circulaire bestrating met kunststof klinkers

Het project ontwikkelt een pilotlijn voor het recyclen van laagwaardig polyolefinen tot kunststof klinkers, gericht op CO2-reductie en verbetering van arbeidsomstandigheden in de bestratingssector.

€ 553.834